• Amelié77

Hur få mannen att sluta snarka?

Jag är otroligt ljudkänslig när jag ska sova och min man somabnr alltid före mig och börjar då snarka och andas jätteljudligt. Jag stör mig så otroligt på det att jag till slut måste sätt i öronproppar för att kunna somna. Har ni nåt tips på hur han kan sluta snarka? Eller det är egentligen inte snarkningar, det är mer att han blåser ut luften med ett jättehögt "stön". Jag har försökt få honom att andas med munnen istället för näsan, men det kan han ju inte kontrollera då han somnar så då blir det automatiskt att han andas genom näsan. Hjälp mig nån!

• Svar på tråden Hur få mannen att sluta snarka?
  • Kabo

Det finns ju alltid snarkskenor..... (vet inte om det är tandläkare som tillverkar eller om man måste till läkare för det..)
    Den skenan gör, om jag förstått det rätt, att man hamnar i ett annat läge med käken, men jag är inte säker på att det skulle hjälpa för honom....

Min man fick skaffa bitskena eftersom han istället gnisslade tänder och det var inte heller speciellt trevligt.... när han väl fick bitskenan så var han så trött på kvällarna när han somnade att han började snarka .... eller kanske mer så som din man gör....

• Dino78

Hur sover han? Min sambo snarkar om han ligger på rygg så jag brukar puffa över honom i sidoläge. Håller man för näsan på honom tystnar han med, för ett tag.

• ladyhawk

Vi har provat allt. ... så jag tar gärna emot tips också. Ryggläge, sidoläge, spelar ingen roll. Han snarkar ändå. Nozoil spray, speciella plastgrejer att stoppa i näsan. Han har sovit med apparat från snarkutredning, som inte givit utslag när han använt den. Konstigt, för annars snarkar han... så han får ingen operation. Det är lös vävnad i gommen som vibrerar och det är den han tar bort isåfall. Ska man göra det privat, kostar det 10.000:- och det vill han inte betala. Så jag puttar på honom x ggr per natt, sover med hörlurar (proffslurar, men det låter igenom), sover med kudde över huvudet, han sover medkudde över huvudet, jag går ut och lägger mig på soffan. Jag vill ha eget sovrum, men då anser han i princip att jag avvisar honom.

• MammaFia

Min sambo skickade jag på snarkutredning. Han snarkade så mycket att jag aldrig fick sova. Dessutom var han ständigt trött även om han sov från det att han la huvudet på kudden tills klockan ringde på morgonen.
    Det visade sig att han snarkade så å att han hade flera andningsuppehåll varje timme. Han fick gå till en tandläkare som gjorde en bettskena som skjuter fram underkäken lite, så han inte snarkar. Han fick det gratis eftersom han hade så stora besvär.

• ladyhawk

Glömde snarkskenorna... han fick dem för att motverka spänningar som ger huvudvärk. När han använder dem så funkar de mot huvudvärken, men han snarkar ännu mera! Jag hävdar att de måste vara felkonstruerade och har sagt åt honom att gå tillbaka till tandläkaren.

• ladyhawk

MammaFia: min sambo fick betala över 2000:- för sina skenor.

• solrosblad

be honom att han går till vc och får en remiss till öron näsa hals, där får han hjälp.

• Jennelii

En släkting till mig snarkar fruktansvärt mkt, han har blvit opererad för det men EFTER operationen snarkade han så högt o störde dom andra så han blev inlagd i förrådet..
    Han o hans fru har alltid haft separata sovrum för det går inte...han snarkar för mkt...INGET hjälper. Nu har han nån mask med nån slang som går till en apparat...vet inte vad det är eller hur det hjälper...

• ladyhawk

Jennelii: oj, det var det värsta! Jag tror de får syre genom snarkapparaten, för att motverka sömnapné (andningsuppehåll).

• snart tre

Se till att han kollar upp vad det kan vara som orsakar snarkningarna, som flera ovan påpekat.

Nu vet ju inte jag hur din sambo ser ut eller vad han väger - men många börjar snarka om de går upp i vikt. Det kan inte vara något sådant?

Svar på tråden Hur få mannen att sluta snarka?