• MajaLarsson

    elaka kommentarer från andra människor IRL

    Varför säger folk elaka saker?
    Kan man inte hålla sånt för sig själv?

    Jag har varit ganska förskonad från elaka människor men häromdagen hade jag ett samtal med en klasskompis (som är 20 år äldre) som gick ut på att hon tyckte att "det var tur att det hade gått bra för mig, trots att jag fick barn i såå ung ålder".

    Hon sa rätt ut till mig att "barn ska inte ha barn" och hade ett helt utlägg på hur fel det var att få barn tidigt men det va ju tur att min mamma hjäpt mig och att jag tvingade mig själv att växa upp osv osv osv...

    Jag är uppfostrad till att vara trevlig mot folk, särskilt mot människor som är äldre än mig så jag sa ingenting tillbaka, bara stod där som ett fån!
    Efteråt kom jag såklart på massa bra saker att säga!

    Folk får gärna tycka precis vad dom vill, men förstår dom inte att man faktiskt kan bli ledsen över deras rent ut sagt elaka kommentarer?

    Jag fick barn som 17åring, hade bott tillsammans med min kille i 2 år när rasmus föddes. Pappan hade fast jobb, vi bodde i en stor lägenhet i ett bra område etc etc etc. Det var och är inte det minsta synd om mig, och vi har uppfostrat våra barn alldeles själva, utan extra hjälp från någon!

    Har du råkat ut för någon elak kommentar?
    Kan va om kroppsstorlek, ålder och andra saker som andra inte har rätt att påpeka!

  • Svar på tråden elaka kommentarer från andra människor IRL
  • LjubaviMoja

    Fick faktist ett gästboksinlägg här på FL tro jag har den kvar. Där en hade skrivi till mig att det var stark av mig att behålla barnet. Hur fasiken ska man tolka det?

    Bläh på sånna.


    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Micky

    Jag känner många som fått barn i 17 års åldern, själv var jag 20 när jag blev gravid 21 när hon föddes men även då fick jag också höra sånna komentarer från andra.
    Jag tycker att de flesta som klarat av graviditeten och allt vad som därhän tillhör har vuxit in i mamma rollen.
    Jag tror man är lika bra mamma om man nu är 16 eller 40.
    Och de flesta fixar det ju!Så var alla dessa fördommar egentligen kommer ifrån förstår jag inte riktigt.

  • aäjfu

    Jag har fått höra en massa om min vikt. Spelade fotboll tidigare och då tyckte sa en av tjejerna mamma att det var imponerande att jag var så pass snabb och duktig trots att jag var så fet. Hon tyckte nog att det var en komplimang men det tyckte inte jag

    Eller som en bekant sa när jag frågade henne vilken färg som var hennes narturliga hårfärg då hon så länge jag känt henne alltid färgat håret - Usch det är typ råttfärgat. Som din hårfärg ungefär. Så där fick man höra att man såg för jävlig ut i håret

    Förstår inte heller varför folk måste vara otrevliga. Vad det än gäller. Jag tror att det i grunden handlar om att de själva inte mår bra och ska dra ner andra människor också.

  • E  S

    Bra tråd, en fråga jag själv ställt mig MÅNGA gånger, det känns som det nästan blivigt lite mode att säga "sanningen" hur elakt det än är, och sen bara säga att man var "ärlig", jag har fått så många elaka kommentarer så jag kan inte komma ihåg allt. Jag är också uppfostrad till att visa respekt och inte såra folk i onödan, jag fattar inte varför, vem mår bättre av komentarera? den som får höra "sanningen" eller den som fick berätta "sanningen"??

  • Vafan dåh

    Jag fattar inte varför de ska finnas en "åldersgräns" på att skaffa barn? Jag blev mamma när jag va 23 är jag för ung då eller? Nä skärpning fan.. Just nu kommer jag inte på någon elak kommentar men jag ska luska i minnet.. Däremot fick en kompis höra av en tant att hon "hoppas du dör av canser" Och dom äldre ska man ha respekt för? Tragiskt!

  • Fernsehen

    Min sambo är lite överviktigt man han kämpar verkligen för att gå ner i vikt, tränar flera gånger i veckan och så.
    Men när vi var på 18-års fest så fick han kommentaren av en äldre släkting: "att han var stilig (stiligt klädd) trots att han är så stor"

    Kanske inte så farligt, men jag tyckte så synd om honom, och varför räckte det inte bara med att säga att han var stiligt klädd?

  • Trollmor68

    Får höra elaka kommentarer väldigt ofta om ålder, utseende, klädsel, mm. Så sjukt less på folk som inte kan hålla sånt för sig själva.

  • kimsi
    Trollmor68 skrev 2021-10-23 16:31:41 följande:

    Får höra elaka kommentarer väldigt ofta om ålder, utseende, klädsel, mm. Så sjukt less på folk som inte kan hålla sånt för sig själva.


    Wow, hur lyckades du ens hitta en tråd som är 13 år gammal?
Svar på tråden elaka kommentarer från andra människor IRL