• Mummy

Köra i vänstertrafik - väldigt svårt??

Åker till Skottland om några timmar!!
    Vill väldigt gärna hyra bil en dag och åka runt och titta lite. Men maken tror att det är väldigt svårt med vänstertrafiken och är säker på att vi ska krocka
    Ni som kört i vänstertrafik, hur upplevde ni det första gången?

• Svar på tråden Köra i vänstertrafik - väldigt svårt??
  • Elli47

Nu har jag ínte kört i vänstertrafik men åkt med sådana som har kört... eftersom ratt och liknande är på "rätt" sida i förhållande i trafiken så underlättar nog det en hel del, det vore sju resor värre att ha en "svensk" bil där. Det som jag hört har varit krångligast är att köra i rondeller och att komma ihåg att titta åt rätt håll i korsningar! Kör på småvägar och ta det lugnt!

• Repris

Vi var i NyaZeeland i tre veckor och hyrde bil. De första timmarna var ganska krångliga och särskilt i rondeller. Men sen gick det hur bra som helst. Man kommer in i det fortare än man tror och eftersom vägskyltar och allting sitter på "fel" sida så kopplar man liksom om.

• Tigra79

Har inte heller kört själv men åkte med sådanna som kört. Dom har sagt att det inte är några problem alls. Fast man ska nog undvika städer (iaf storstäder). Rondeller är svårast som jag har förstått det.

Jag är värdelös på höger/vänster så jag har inte vågat mig på att köra i vänstertrafik ännu.

• anitra2012

Jag tyckte inte det var så svårt. Dock övningskörde jag några timmar innan för att vara på den säkra sidan.
    Det jag tänkte på mest vara att tänka att jag sitter mitten utav vägen. Jag körde dock i en av Londons förorter, enda nackdel där att de parkera som de själva vill och det gjorde det svårt typ i rondeller och andra korsningar där det stod parkerade bilar.
    Plus tänk på ifall ni åker ut på större vägar typ mototvägar att ni kör ut på rätt sidan, så ni inte hamna galet.

Ifall ni ska hyra bil, att ni är noga att fråga vilka försäkringar som gäller om ni skulle krocka. Kanske värt att lägga på lite extra försäkringar. Typ be dem jämföra kostander om ni inte tar extra försäkringar vad det skulle kostar er om det händer någoting. Är ni oroliga för att inte förstå försäkringar eller annat, kan ni ju ringa och boka här i Sverige, hos respektive bokningskontor på de större hyrbilsföretagen.

Lycka till.. och trevlig resa!!

• Redbit

Jag har alltid tyckt att det är svårare att köra rätt på "mindre trafikerade" ställen typ parkeringsplatser - det är som att jag slappnar av när man kommer undan trafiken.

Men farligast har det varje gång varit att komma tillbaka till högertrafik igen - för då har jag koncentrerat mig så hårt på vänster, vänster, vänster länge så det har tagit över!

• Pshevil

Vi var i England nyligen och körde runt och kollade på fina slott. Min man körde. Efter ett tag kom han in i det, men han sade att det svåraste var att tänka på att köra över på rätt sida när man svängde av och i rondeller (de hade MASSOR med rondeller!). På motorvägen var det ju inga problem.

• Mummy

Tack för era svar! Hoppas jag kan övertala honom nu då

Svar på tråden Köra i vänstertrafik - väldigt svårt??