• loppis7

Ni som har flickor adopterade från Asien ?

Min mans dotter kommer från Indien o nu när är 10 år tycker föräldrarna att hon är så kort så dom går på utredning , mem hur lång blir igentligen en normal tjej från tex Indien ? Läkaren tror att hon kommer att bli ca 150 cm vilket antagligen är ganska normalt tror jag.
    Nån annan som har erfarenhet av det här ?

• Svar på tråden Ni som har flickor adopterade från Asien ?
  • Mining
    hag7 skrev 2008-09-26 09:46:25 följande:
    Min mans dotter kommer från Indien o nu när är 10 år tycker föräldrarna att hon är så kort så dom går på utredning , mem hur lång blir igentligen en normal tjej från tex Indien ? Läkaren tror att hon kommer att bli ca 150 cm vilket antagligen är ganska normalt tror jag.Nån annan som har erfarenhet av det här ?
    Här finns en lista för föräldrar till adopterade barn som kommit in i puberteten tidigt, kanske din man kan gå med där?

health.groups.yahoo.com/group/tidigpubertet/
  • Xsa

Det är relativt vanligt att apopterade barn, dvs barn som plötsligt får sig ett tillväxtskutt (vanligt att undernärda barn växer mycket vid hemkomst) hamnar i tidig pubertet. Om så sker och det inte uppmärksammas och förhindras genom medicin så finns det stor risk att de tjejerna blir väldigt korta. Normalt växer inte flickor på längden efter sin första menstruation. Kan det vara så det är med detta barn?

• Linnea 78

Jag är adopterad från Indien. Är kort 151 cm. Var aldrig aktuellt med någon utredning för min del (är 30 år idag). Det enda som konstaterades var att jag inte skulle bli lång eftersom jag fick min mens när jag var i 11-12 års-åldern.

Visst är det än idag frustrerande att vara kort i växten. Samtidigt får man väl acceptera att man är den man är? Vissa har fräknar, andra blir tidigt väldigt långa osv. Vi är alla olika och ibland tror jag att det är just "hetsen" kring att alla ska vara så lika som gör att det blir jobbigt.

• loppis7

Tack för ditt svar Linnea !
    Håller med dig helt o har själv en vuxen dotter som "bara" är 155 cm trots att hon har svenska föräldrar.Tror inte att man ska manipulera för mycket.

• madhag

Jag är 150 cm lång, kommer från Polen (inte adopterad, fick god mat osv.) och trivs ganska bra med min längd...bekvämt på bio osv
    Min son är adopterad från Polen, han är 12 och är 170 cm lång och fick ganska taskig mat innan han blev adopterad. Inga regler finns alltså.

• Zaria

Är från Indien är ca 156 cm lång,de tjejer jag vet som är från Indien/Sri lanka är mellan 150-160 cm.

• Lovebug

Är 152 cm lång och adopterad från Indien...européer anses väl vara rätt långa, så tycker de oroar sig för något som är normalt.

• inoka
    Zaria skrev 2008-10-04 18:18:28 följande:
    Är från Indien är ca 156 cm lång,de tjejer jag vet som är från Indien/Sri lanka är mellan 150-160 cm.
    Medellängd i srilanka är 1.45 :)
  • Nagoyam W

Jag hade en i min klass hon är runt 150cm och från Indien. Så hur lång man blir är nog helt och hållet olika.

tex: Jag känner tre olika från Thailand de är olika långa och har olika kroppsbyggnader. En är 165cm den andra är 177cm och den och den sissta är 190 så det är nog helt olika även från vilket land man kommer i från.

Svar på tråden Ni som har flickor adopterade från Asien ?