• väntarmajbebis

Våffeljärn??

God morgon i stugan!

Letar efter ett våffeljärn så man kan grädda 2 åt gången men när jag tittat i affärer så kostar de runt 500-600kr!
    är inte det väldigt dyrt för våffeljärn som man ändå inte använder så ofta?
    så min fråga är, vart hittar man ett prisvärt våffeljärn som ändå är bra?

• Svar på tråden Våffeljärn??
  • Nyfiken gul

kolla ÖB, Claes Olsson, Elgiganten.. dom har bättre priser.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Liten Mjau

Begagnat. Jag har ett riktigt i gjutjärn som jag köpt på loppis. Tvättade det med stålull och det blev som nytt och kostade bara 40kr. Och våfflorna blir mycket godare än i teflonjärn

• väntarmajbebis

tack för tipset!

• Liten Mjau

Fel gubbe.. det skulle vara en gubbe som räcker ut tungan.

:-d

• väntarmajbebis

haha....

det var bra, ett riktigt jutjärn!

gav mej på att steka pannkakor i teflon panna, är super kas vanligt vis och en teflonpanna gjorde det inte bättre, det blev hela 3 st pannkakor på hela smeten!

• Nyfiken gul
    väntarmajbebis skrev 2008-09-26 10:08:06 följande:
    haha....det var bra, ett riktigt jutjärn!gav mej på att steka pannkakor i teflon panna, är super kas vanligt vis och en teflonpanna gjorde det inte bättre, det blev hela 3 st pannkakor på hela smeten!
    då var det nog inte fel på stekpannan utan du hade kanske för tunn smet.

jag steker alltid lövtunna pannkakor i teflonpanna och av en sats smet får jag ut 30 lövtunna pannkakor.

man ska smöra telfonpanna. o steka på svag värme.
  • väntarmajbebis

det gjorde jag faktiskt men de går alltid sönder för mej....fattar inte vad jag gör för fel, provat tjockare, tunnare men det hjälper inte och helst ska de ju vara lövtunna!

• väntarmajbebis

sen blir de så jädrans fettiga!i receptet ska d va phytt smör i smeten och därför behöver man inte smöra så mykt i pannan, vilket jag provat att göra ändå.kanske bara inte är min grej helt enkelt

• Mia med 4 pojkar

Tipsar också om gjutjärn, allt blir bättre med det :)
    lite ot men om pannkakorna går sönder så tillsätt ett eller två ägg till i smeten så brukar det funka bättre

• väntarmajbebis

jag har 3 ägg i det receptet jag fick av min väninna...ska prova andra recept nästa gång

• Nyfiken gul

Jag tillsätter aldrig smör i smeten utan smörar pannan istället.  Då slipper dom bli så fettiga.  (fettiga... ?? heter det så.. ?? )

för att vara säker på att dom håller i hop låter jag dom stelna helt i pannan innan jag vänder på dom. Smeten ska ha stelnat ovanpå helt, sen lossar jag dom försiktigt med en stor stekspade i plast och så vänder jag på dom.

• väntarmajbebis

det var precis så jag gjorde, de var fasta på ytan innan jag vände!
    ska dumpa smöret i då, d e sant dom blir verkligen super fettiga inte alls gott så!

Svar på tråden Våffeljärn??