• Anonym

Någon som visat positivt gravtest en månad efter abort???

Var på efterkontrollen idag, det är en månad sedan aborten och gravtestet visar fortfarande positivt! Svagt svagt men ändå positivt! Detta känns jätteläskigt!! Någon som varit med om detta? Jag ska ta ett nytt test om 2 veckor men fick inget svar på vad som händer om det visar positivt då med, någon som vet?

• Svar på tråden Någon som visat positivt gravtest en månad efter abort???
  • Anonym (nada)

Hej! Efter en abort kan ett gravtest visa posotivt upp till 6 veckor efter så det är troligen inget du behöver oroa dig för men prova igen om ca 2-3 v, det tar ca 6 v för graviditetshormonerna att gå ur kroppen.

• Cecese

Det kan tom ta ända upp till 9 veckor innan hormonerna förvinner helt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • VBS

Ja, jag har varit med om det.
    Vi gjorde en sån där abort där jag först fick en tablett att svälja på kvinnokliniken och sen 2 dar senare skulle jag föra upp 4 piller i musen för att..ja "få ut fostret".
    Jag trodde allt gick som det skulle för att det gjorde fruktansvärt ont och det kom ut en massa otrevliga saker.
    Men sen visade det sig en månad senare på återbesöket att jag fortfarande var gravid.
    Som du säger, det visade sig svagt positivt.
    Hon på kvinnokliniken sa att det kunde vara så att det visade positivt drygt en månad-två månader efter aborten trots att man inte var gravid. Kunde bero på många olika faktorer.
    Men i mitt fall så gjorde dom ändå ett ultraljud på mig för att kika om det var så att det missvisade.
    Men fostret hade överlevt! Och det hade inte tagit nån som helst skada sa dom.

Tankarna virvlade runt.
    Specialläkare kom in och pratade med mig och förklarade att jag var så pass långt gången att tydligen hade inte aborten bitit på mig.
    Vi fick oss en riktig tankeställare och beslöt oss för att behålla barnet. Svårt att förklara men det kändes på nått vis som att det var menat...
    Så nu sitter jag här och ska föda inom 2 veckor...

Har försökt hitta fakta och info om det är fler som råkat ut för detta men det har jag inte gjort.
    Läste en artikel om en tjej som hade "misslyckas" med sin abort. Och för henne hade det varit värsta mardrömmen.
    Hon kände som om det var typ en alien där inne som vägrade dö.
    Hon hade fått gå igenom en till, mycket mer komplicerad abort som hade tärt på henne rejält så...

vet inte om jag varit till nån hjälp, men ville bara dela med mig av mina erfarenheter...
    Lycka till iallafall!
    Och bara för att det visade positivt igen så behöver det ju inte betyda att du fortfarande är gravid. Kan ju vara att det där hormonet fortfarande finns i kroppen.
    Men ha ändå i åtanke att det kan ju vara så..Så du tänker igenom hur du ska göra sen. =)
    kram /SARA

• Anonym (??)
    Svar på #3
    när jag gjorde en med. abort så fick jag förklaring att tab. jag fick kunde ge fosterskador om aborten tex misslyckades att jag då var tvungen att köra en kir. abort
    sa dom inget sånt till dig?? eller är det nått dom bara säjer??
  • Rosenöga

I inlägg 41 på den här sidan berättas om en abort som misslyckades.

Men det troligaste är att det finns kvar grav.hormoner fortfarande TS.

• VBS

Jag fick prata med en specialläkare som tydligen hade forskat just om det ämnet.
    Jag trodde ju absolut att fostert skulle fått skador när man gjorde abort men han sa att inget i hans forskning visade på det utan de här abortpillrena angrep liksom inte själva barnet.
    Ja nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa (mkt medecinska termer där i hans tal).
    Sen nu under resans lopp har jag pratat med 4 olika läkare ang. det där och alla säger likadant. Att om fostret väl överlever så är det ingen fara.

Men det är ju klart att jag är lite orolig....
    Men som det ser ut nu så verkar allt helt normalt så,,
    *håller tummarna*

• Anonym (samma här!)

JAG! Mitt gravtest visade också positivt och jag höll på att smälla av, men tydligen är det "helt normalt" och den BM jag pratade med sa att tester man gör hemma (från apoteket osv)är känsligare än de tester de använder på sjukhuset. (jag gjorde alltså mitt uppföljande gravtest hemma). Tror alltså att det är helt normalt och du behöver inte oroa dig!

• Anonym (Nojig)

Hur gick de för dig Vbs

• Anonym (hej)

helt normalt har precis gått igenom det där, det visade positivt ca 6 veckor,..

Svar på tråden Någon som visat positivt gravtest en månad efter abort???