Fråga om regler för tid på dagis
Jag är fullt medveten om att barnen ska vara på dagis när föräldrarna jobbar och hemma när föräldrarna är lediga. På de flesta håll låter man även barn till föräldralediga vara på dagis. Men jag har några andra frågor.
På mitt jobb har vi rätt till en timmes friskvård i veckan, på betald arbetstid. Samtidigt är dagis förstås inte tänkt som barnpassning när jag tränar. Om jag väljer att gå till gymet, träna 40 minuter, duscha och sedan åka till dagis, inom min arbetstid, har jag då gjort fel? Gymet råkar dessutom ligga mellan mitt jobb och dagis så det blir inte ens längre restid.
Ibland behöver jag jobba lite fast jag egentligen är ledig. Jag är lärare på högstadiet och det blir mycket rättning. För att få lite bättre balans brukar jag lägga en del prov och uppsatser inför loven. Då kan jag rätta när jag är ledig. Nu börjar barnen bli större, bara en sover på dagen och de har tyvärr helt olika vanor. En vaknar tidigt på morgonen och en somnar sent på kvällen. Det gör det svårt att hinna jobba när vi alla är lediga. Om jag därför väljer att åka och sätta mig på jobbet några timmar och komma ifatt med rättningen, får barnen vara på dagis då? Tidigare har barnen varit på dagis ett par gånger när jag gått någon jobbrelaterad kurs under en lovdag. Det har dagis godkänt.