• Manchester

Fråga om regler för tid på dagis

Jag är fullt medveten om att barnen ska vara på dagis när föräldrarna jobbar och hemma när föräldrarna är lediga. På de flesta håll låter man även barn till föräldralediga vara på dagis. Men jag har några andra frågor.

På mitt jobb har vi rätt till en timmes friskvård i veckan, på betald arbetstid. Samtidigt är dagis förstås inte tänkt som barnpassning när jag tränar. Om jag väljer att gå till gymet, träna 40 minuter, duscha och sedan åka till dagis, inom min arbetstid, har jag då gjort fel? Gymet råkar dessutom ligga mellan mitt jobb och dagis så det blir inte ens längre restid.

Ibland behöver jag jobba lite fast jag egentligen är ledig. Jag är lärare på högstadiet och det blir mycket rättning. För att få lite bättre balans brukar jag lägga en del prov och uppsatser inför loven. Då kan jag rätta när jag är ledig. Nu börjar barnen bli större, bara en sover på dagen och de har tyvärr helt olika vanor. En vaknar tidigt på morgonen och en somnar sent på kvällen. Det gör det svårt att hinna jobba när vi alla är lediga. Om jag därför väljer att åka och sätta mig på jobbet några timmar och komma ifatt med rättningen, får barnen vara på dagis då? Tidigare har barnen varit på dagis ett par gånger när jag gått någon jobbrelaterad kurs under en lovdag. Det har dagis godkänt.

• Svar på tråden Fråga om regler för tid på dagis
  • Molly25

Så länge du arbetar så har barnet rätt att vara på dagis, även om det är rättning det handlar om. I och med att träningen ingår i arbetet så tror jag helt klart att du har rätt att ha barnet på dagis.

• Mollan

Som jag ser det måste du kunna ha barnen på dagis i båda dina exempel, eftersom det handlar om arbetstid. Jag tror inte din arbetsgivare har tänkt sig att du ska använda din friskvårdstimme till att hämta barnen tidigare från dagis, utan just för att träna. Och rätta prov är ju absolut arbete!

• Ullerull

...givetvis kan du ha dem på förskola. Men glöm inte att säga till att du inte är på jobbet när du tränar så de vet var de kan få tag på dig.

• Manchester

Tack för input. Fast rättning på en lovdag är ju inte arbetstid, egentligen. Arbete är det i högsta grad, men på pappret är jag ledig. Det är väl ungefär som att utföra arbetsuppgifter fast man har semester. Finns här kanske någon som jobbar inom förskolan som vet vad som gäller då? Jag kan förstås fråga på vårt dagis, men vill helst veta reglerna innan.

• Lishon

Angående träning så är det helt klart nåt som ingår i jobbet. Du får ju till och med lön för det så det är klart att de kan vara på förskolan då. Om du väljer att arbeta på ledig tid så är det ju inte arbete egentligen men du kanske kan kompa den tiden och hämta barnen tidigare nån annan dag så det går jämt ut. För du jobbar väl inte gratis??

• Manchester
    Lishon skrev 2008-09-26 19:15:32 följande:
    Angående träning så är det helt klart nåt som ingår i jobbet. Du får ju till och med lön för det så det är klart att de kan vara på förskolan då. Om du väljer att arbeta på ledig tid så är det ju inte arbete egentligen men du kanske kan kompa den tiden och hämta barnen tidigare nån annan dag så det går jämt ut. För du jobbar väl inte gratis??
    Nja, tyvärr gör jag nog det. En heltid som lärare innebär sju timmar per dag (i snitt) som tillbringas i skolan och sedan två timmar per dag för rättning och förberedelser. Dessa två timmar rår jag helt själv över, så länge jobbet blir gjort. Jag kan sitta i skolan, hemma eller var som helst. Tyvärr räcker inte alltid de tio timmar det blir per vecka. Det jag då _ska_ göra är att lägga om min planering, minska på antalet prov, uppsatser och inlämningsuppgifter. Till viss del har jag gjort det sedan jag fick barn (tidigare jobbade jag nog 15-20 timmar per vecka utöver tiden i skolan), men till slut kommer en gräns när jag inte rent pedagogiskt kan försvara att låta eleverna skriva mindre. Och då jobbar jag gratis. Det är nog mer regel än undantag när det gäller lärare i svenska, engelska och möjligen SO, åtminstone på högstadiet och gymnasiet.
  • Lishon
    Manchester skrev 2008-09-27 10:16:44 följande:
    Nja, tyvärr gör jag nog det. En heltid som lärare innebär sju timmar per dag (i snitt) som tillbringas i skolan och sedan två timmar per dag för rättning och förberedelser. Dessa två timmar rår jag helt själv över, så länge jobbet blir gjort. Jag kan sitta i skolan, hemma eller var som helst. Tyvärr räcker inte alltid de tio timmar det blir per vecka. Det jag då _ska_ göra är att lägga om min planering, minska på antalet prov, uppspgifter. Till viss del har jag gjort det sedan jag fick barn (tidigare jobbade jag nog 15-20 timmar per vecka utöver tiden i skolan), men till slut kommer en gräns när jag inte rent pedagogiskt kan försvara att låta eleverna skriva mindre. Och då jobbar jag gratis. Det är nog mer regel än undantag när det gäller lärare i svenska, engelska och möjligen SO, åtminstone på högstadiet och gymnasiet.
    Det låter ju inte riktigt klokt tycker jag. Det måste ju bli en förändring. Om alla lärare jobbar gratis i det tysta är det ju alldeles förskräckligt. Om alla slutar rätta prov kanske nåt händer. Förstår att det svider pedagogiskt sätt men vad ska man göra? Man kan ju inte lämna sina barn för att man ska jobba gratis, det låter inte riktigt men förstår ditt dilemma.
Svar på tråden Fråga om regler för tid på dagis