• Manchester

Fråga om regler för tid på dagis

Jag är fullt medveten om att barnen ska vara på dagis när föräldrarna jobbar och hemma när föräldrarna är lediga. På de flesta håll låter man även barn till föräldralediga vara på dagis. Men jag har några andra frågor.

På mitt jobb har vi rätt till en timmes friskvård i veckan, på betald arbetstid. Samtidigt är dagis förstås inte tänkt som barnpassning när jag tränar. Om jag väljer att gå till gymet, träna 40 minuter, duscha och sedan åka till dagis, inom min arbetstid, har jag då gjort fel? Gymet råkar dessutom ligga mellan mitt jobb och dagis så det blir inte ens längre restid.

Ibland behöver jag jobba lite fast jag egentligen är ledig. Jag är lärare på högstadiet och det blir mycket rättning. För att få lite bättre balans brukar jag lägga en del prov och uppsatser inför loven. Då kan jag rätta när jag är ledig. Nu börjar barnen bli större, bara en sover på dagen och de har tyvärr helt olika vanor. En vaknar tidigt på morgonen och en somnar sent på kvällen. Det gör det svårt att hinna jobba när vi alla är lediga. Om jag därför väljer att åka och sätta mig på jobbet några timmar och komma ifatt med rättningen, får barnen vara på dagis då? Tidigare har barnen varit på dagis ett par gånger när jag gått någon jobbrelaterad kurs under en lovdag. Det har dagis godkänt.

• Svar på tråden Fråga om regler för tid på dagis
  • Molly25

Så länge du arbetar så har barnet rätt att vara på dagis, även om det är rättning det handlar om. I och med att träningen ingår i arbetet så tror jag helt klart att du har rätt att ha barnet på dagis.

• Mollan

Som jag ser det måste du kunna ha barnen på dagis i båda dina exempel, eftersom det handlar om arbetstid. Jag tror inte din arbetsgivare har tänkt sig att du ska använda din friskvårdstimme till att hämta barnen tidigare från dagis, utan just för att träna. Och rätta prov är ju absolut arbete!

• Ullerull