• Annastar

frågor ang hund som löper

Har en tik, shar-pei, på 8 månader som nu börjat löpa, hon blöder och droppar överallt! Haft en tik förr men hon skötte det där själv, tvättade sej mkt o så.
    Men, vad gör man? finns det hundblöjor att köpa, dyra? Hur ofta har dom "mens" ?

• Svar på tråden frågor ang hund som löper
  • kodoktorn

köp ett tikskydd och sätt i vanliga trosskydd. De löper 1-3 el 4ggr/år, beror på tiken. Min löper var 6:e månad.

• Fru T

det finns nånting som heter tikskydd, finns i de flästa djuraffärer och är inte så dyra, man trvättar dom å använder dom igen..

vad gäller det där med att "städa" efter sig så gör inte alla hundar det men du kan försöka låcka på hunden å visa blodet, vissa lär sig andra inte. å glöm inte va noga med att berömma om hon gör rätt

hade två tikar när ja va yngre å den ena städa efter båda å den andra strunta fullständigt i det

• Birgitta2

Tikskydd med trosskydd i som de säger ovan. Glöm bara inte att ta av tikskyddet när ni skall ut! Låter konstigt, men själv glömde jag det en gång och min stackars vovve satte sig och kissade och gick med vått tikskydd hela promenaden. Hon var svart, och tikskyddet var svart...

• Annastar

haha men stackars vovven. okej, tikskydd! va bra det ska jag kolla upp. just nu har hon en av dotterns blöjor på sej
    1-4 ggr per år alltså. hur länge håller det i sej typ per gång??
    tack för svar!

Birgitta2 skrev 2008-09-26 12:02:17 följande:
    Tikskydd med trosskydd i som de säger ovan. Glöm bara inte att ta av tikskyddet när ni skall ut! Låter konstigt, men själv glömde jag det en gång och min stackars vovve satte sig och kissade och gick med vått tikskydd hela promenaden. Hon var svart, och tikskyddet var svart...
  • pepsimax

Hon kanske blir bättre och hålla rent när hon blir äldre.Kommer ihåg 1:a gången våran löpte så va dä prickar lite överallt och sist hon löpte(3:e gången)märktes dä ingenting.

• Annastar

aaa jag hoppas det. blir ju inget ligga i sängen nu i alla fall, där har hon redan varit o blodat ner.
    men hur länge håller d på? 1 vecka åt gången som för oss eller?

• Qaroliine

Du hade haft en tik innan, vet du aldrig om, när, hur länge hon löpte?
    3 veckor åt gången ungefär.

• Annastar

det var länge sen och den hunden dog som 1-åring!

Qaroliine skrev 2008-09-26 18:47:44 följande:
    Du hade haft en tik innan, vet du aldrig om, när, hur länge hon löpte?3 veckor åt gången ungefär.
  • CottonCandy

hehe dedär me tik skyd e överskattat hehe min ti k har kommit på hur hon ska ta av sig dem å kommer man på henne att hon försöker så tuggr hon sönder dem totalt.. som tur e så löper hon inte så ofta 1 till 2 ggr om året..

• maudmor

Jag har aldrig använt tikskydd till våran tik, däremot får hon bara vara i hallen å köket när hon löper, då slipper vi få blod i hela huset. Ock eftersom vi även har en hanhund så är det även för hans skull, han blir ju skogstokig annars. Våran tik löper var 4:e månad och det varar i 3 veckor.

• kodoktorn

För att kanske säga något som är uppenbart men tiken har ju inte mens - hon har ägglossning under denna period och är som mest mottaglig för att bli dräktig under denna period till skillnad från oss när vi har mens.

• Mornie Alantie

Jag skulle inte använda tikskydd. Gör man det får ju inte hunden en chans att lära sig ta hand om det. Vår gamla tik droppade också lite de första löpen men lärde sig sedan att hålla rent. Stäng dörren till sovrummet bara så hon inte geggar ner sängen.

• Zemcia

min hund blödde i 4 vecor på sitt första löp och kunde inte städa efter sig, men nu på det andra så blödde hon som mest i en vecka två och sen var det slut däremot var inte själva löpet över.
    Men under det andra löpet lärde hon att hålla det rent efter sig, det första var hon mest skärrad och förstod inte vad som hände typ.

• Annastar

jo ja vet men d känns ju som just mens, därför jag skrev så, vet att det e nu hon lättast blir dräktig
    problemet är att vi har ingen dörr in till vardagsrummet och heller inte till köket. just nu blöder hon mycket och då har vi en blöja på henne. Får se hur vi gör till nästa gång och om hon lär sej städa upp.

• DoryLane

min hund lärde sig att städa upp efter sig under andra löpen. men då va vi stenhårda på att gå och visa om hon missat nånstans så hon fick städa upp det. blir mycke att följa efter och så men de är det ända man kan göra tror jag om man inte vill använda tikskydd.
    det är ju mest naturligt om de får städa efter sig själva.

-BF 31/12-
Svar på tråden frågor ang hund som löper