• IKB

Ang indisk ost

Hej

Jag undrar om det är ok att äta paneer (indisk färskost), jag läste att det är det förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Men om man äter den på en indisk restaurang kan man ju inte vara 100% säker på det. Vad tror ni?

/minii

• Svar på tråden Ang indisk ost
  • listo

Rent allmänt säger ju kostråden att färskost är okej så länge den är tillverkad av pastöriserad mjölk. Är det en indisk restaurang i Sverige så kan man väl utgå från att de gör sin ost av vanlig svensk, pastöriserad mjölk och då ska det vara okej.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Muslimah

Alltså paneer är ju gjord på gammaldags mjölk (vet inte om den är opastöriserad eller inte), om mjöken är opastöriserad bör du ju inte äta den.

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • listo

Gammaldags mjölk (som t.ex. Arlas) är pastöriserad.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • IKB

Är det någon på fl som äter indisk ost under graviditeten? Som vet om det kan vara farligt?

• Piripiri

Men om du menar att du äter den i maträtter som palak paneer - då är den väl ordentligt upphettad? Alla ostar som upphettats till 70 grader går bra att äta oavsett hur "förbjudna" de varit innan - listeriabakterien är känslig för värme som de flesta andra bakterier.

• bella7878

hahaha, viste inte äns att det fanns indisk ost

kan inte va hälsosam!

• Piripiri

Eh, hur menar du då..?

bella7878 skrev 2008-09-26 16:03:01 följande:
    hahaha, viste inte äns att det fanns indisk ostkan inte va hälsosam!
  • Muslimah
    bella7878 skrev 2008-09-26 16:03:01 följande:
    hahaha, viste inte äns att det fanns indisk ost kan inte va hälsosam!

Hahaha detta var dagens skämt.

Det finns ost (i synnerhet färskost) i alla länder...

Indisk ost är lika "ohälsosam" som svensk ost.

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • IKB

Visste inte att paneer är färskost det var därför jag frågade och inte för att jag tror att osten är farlig för att det är indisk ost.

Svar på tråden Ang indisk ost