Pekingese
Är det nån här som äger en pekingese? Eller vet nåt om rasen?
Kanske ska skaffa en pekingeseblandning och vill vet alite vad folk har för erfarenheter om rasen.
Bra med barn?
Lättlärd?
Lugn?
Är det nån här som äger en pekingese? Eller vet nåt om rasen?
Kanske ska skaffa en pekingeseblandning och vill vet alite vad folk har för erfarenheter om rasen.
Bra med barn?
Lättlärd?
Lugn?
vad är det för fler raser i blandisen? Skaffar man en blandis så tar den ju karaktärsdrag från alla raserna den är blandad med ![]()
Pappan är Pekingese och mamman är 50% pudel 50% Shih tzu :)
Min mormor hade pekingeser när jag var liten. Den första kunde vara lite "lurig" mot barn. Men för det mesta snäll. Han kunde morra och hugga i luften om han blev inträngd i ett hörn t.ex. Men som sagt, bara i luften. Vi blev aldrig bitna! (Han varnade bara).
Den andre vad jättesnäll och go! Låg på golvet och pussade alla barn som kom i närheten. När han fick nog gick han undan och la sig under fåtöljen där vi barn inte kom åt honom.
För övrigt var de väldigt lugna och trogna sina ägare! Dock inte så väldresserade. Men det säger nog mer om min mormor än om hundrasen... ![]()
Ahh ok
Kan ju bli lite hur som där
Mitt råd är att du läser in dig på alla tre raserna, så blir du inte överraskad ifall nåt "oväntat" karaktärsdrag skulle komma upp
Min hund har också tre raser i sig, scäfer, labrador och border collie, och hon har tagit drag från alla tre, utseende mässigt ser hon ut som en labbe med annorlunda drag, sen har hon sinne som en schäfer och arbetsvilja som en BC
Silentstar:
Låter som du har att göra... ![]()
He he japp det har jag ![]()
Carisma, tack! det betyder ju att de kan vara nästan hur som helst ;) KLart, även hundar har ju olika personligheter, precis som vi människor.
Silentstar, ja det ska jag göra. :) Säger som Carisma, du har att göra!
Men härligt är det med hund!
Pekingeser är en cool ras, men kanske inte den bästa barnhunden
Det har mkt egen vilja, egensinniga och kan ha svårt med små barn. De är inte så förutsägbara och går gärna sin egen väg.. Roliga - men orkar tyvärr ej promenera så långt. Jag har haft en peke och den fick jag bära, den orkade gå kanske 50 meter... men älskar att skutta runt fritt på en gräsmatta - i sin egen takt
Kan vara svår ihop med andra hundar, framförallt vad gäller mat, ben osv...
Oj jasså minann.... Så då är de inga promenadhundar precis..
Detta är ju iofs en blandning så den tar kanske lite av pudeln och shi tzun med :)
Ser att du har en chow chow (?)
De är ju så otroligt vackra!!!
Ser nu att det är blanding.. med pudel vet jag ej hur denna kombination kan bli...
Alltså, en pekingeser kan vara en farlig hund, om den hade varit större. De är alltså väldigt vassa... men iom sin litenhet - sitt underbett, sin tunga fysik, med superkorta ben o tung kropp så kan de inte göra andra varelser såå mkt - mer än att avskräcka - pga av sin medfödda pondus...
Vet en blanding mellan rottis o peke - alla var avlivade innan de var ett år...
Rottis och Pekingese???
Det lät som en väldigt konstig blandning....
Sen beror det väl på vad man blandar in. Tex pudeln är ju väldigt snäll och lättlärd.
Jag får helt enkelt lära känna hunden innan jag bestämmer mig.
Pudeln är dessvärre ngt ojämna i temperamentet - de är energiska, framåt, smidiga, slanka o snabba. TÄnker om pekingeserns temerpent slår genom... o du har en sån vass hund som peken är i en pudel... det finns vissa risker med detta... en baldis är ALLTID en chansning - du köper grisen i säcken - du kan ha tur - men tyvärr kan du också ha otur. Jag avråder tyvärr denna kombination!