• gurlie

Kan man frosta av frysen med frysvaror i kylväska utan att de förstörs....?? HJÄLP

Gaaaaaaaaah. Jag lagat så mycket barnmat att frysen är full. Men så har någon inte stängt frysen helt och det har blitt en massa "snö" och frost i frysen. Hur ska jag göra? Jag har ingen lust att förstöra alla timmar vid spisen och all sonens mat.
    Kan man ta ut de frysta burkarna och lägga i en kylväska medan man frostar av frysen?? Hur lång tid tar det om man anstränger sig massa....snabbar med kastruller och så...

Blir maten förstörd?? Har ju hört att man inte ska tina upp och se frysa in, men om det går snabbt??

Hjälp mig med mitt dilemma.....Kanske "dagens I-landsproblem, men va fasen frysen full liksom. ; )

Ha en skön dag!!

• Svar på tråden Kan man frosta av frysen med frysvaror i kylväska utan att de förstörs....?? HJÄLP
  • Pippilångstrump

JAg brukar göra så iallafall, i med allt i en frysväska och på med alla frysklampar jag äger. Hur lång tid det tar beror ju på hur mycket is det är i frysen. Tycker inte själv att det brukar vara något problem med att saker tinar, barnmaten innehåller ju så mycket vatten så den håller sig, det som kan vara mer känsligt (blir dock ej dåligt) är bröd.

• doris34

Om du ställer in flera kastruller med kokande vatten så tar det inte så lång tid, max 1 tim och på den tiden hinner inte maten tina upp.

• gurlie

ok. tack för positiva svar....lite orolig blir man ju att man får göra om allt igen...puh, i värmen!!

tack tack

• Lillstumpan

Upp med hakan !!!

Jag brukar använda dammsugaren att forsta av frysen med, det går hur snabbt och enkelt som helst, tar en 30 - 45 minuter beroende på ca.

Obs, du måste använda en dammsugare som har utblås förstås, men har inte du det så kanske nå'n du känner har det, många lite dyrare modeller har det i allafall.

Lycka till !!!

• gurlie

lillstumpan....

jag började läsa ditt inlägg och funderade hur sjuton jag skulle beté mig med dammsugaren....tills jag läste att den skulle ha utblås....(såklart)......hihi

en sån skulle man ha, då kan man väl blåsa upp madrasser och annat åxå va?!

ändå dags att investera i en ny dammsugare....vår suger förbannat dåligt...ännu ett i-landsproblem

tack tack

• Molnet

Har just frostat klar min frys och det tog ca 1,5 timme sammanlagt. Det KAN gå snabbare om du är mer aktiv. Själv satt jag framför datorn istället för att byta kastruller med varmt vatten och hacka bort isen

• wellah

hur ofta ska man frosta av frysen? /wellah med noll koll!

• Slumraren

Jag äger inte ens frysväskor och lyckas ändå frosta av vår frys utan att förstöra maten. Jag gör så att jag radar allt på golvet, tätt intill vartannat. Sedan täcker jag högen med många lager tidningspapper. Maten hinner inte smälta på den timme det tar att frosta av frysen.

• gurlie

welllah.....vi brukar göra det när det typ är 1dm is där inne och det börjar bli trångt därför...

tror man ska göra det oftare än så....

• Slumraren

Wellah-Jag gör det ca en gång per år, och det beror på hur mycket is som bildas. Frysen fungerar effektivare utan is.

• Sternentier

Jag brukar stoppa in maten i kylen så länge. Eftersom det är fryst sänker det ju dessutom temperaturen i kylen så det blir kallare än det brukar. Funkar hur bra som helst!

• Lillstumpan

Gurlie

Lite trångt om man ska lägga in hela dammsugaren och suga upp isen

Då fick du ett tips på vad du ska ha på din nästa dammsugare då, och ja, den är perfekt att blåsa upp luftmadrasser och de här poolarna som alla har ute i trädgårdarna numera.

Jag har nyss gjort det nämligen, då vi har köpt en så'n pool till våran hund som älskar att bada så numera har vi en ständigt blöt och glad hund
    Hon är så kul att titta på när hon busar runt och i poolen !!!!

• gurlie

avfrostat och klart!!! Va mycket plats det blev i frysen nu... ; )

Skoj hund som badar i pool, lillstumpan

• vigdis

Jamen, hur skulle man annars frosta av frysen? Slänga all mat varje gång? Om man inte har kylväska så tar man t.ex. papperskassar och "fodrar" dem med tidningspapper, packar maten tätt och ställer undan. Inga problem!

• gurlie

Äsch, jag tänkte mest att folk har kanske två frysar, eller går in till grannen.....

Och nu var det ju barnmat det gällde oxå. Och det tycker jag är viktigare än vår vuxen-mat. Huruvida näringen finns kvar, etc.

• One Love

Jag brukar använda hårfönen för att få det att smälta snabbare

Svar på tråden Kan man frosta av frysen med frysvaror i kylväska utan att de förstörs....?? HJÄLP