• golftok

Allergisk mot myggbett, hur gör man?

Min dotter som är 3 1/2 år verkar vara allergisk mot myggbett. Hon får alltid som en blåsa och det svullnar upp ca 5 cm runt bettet. Men hur gör man? Kommer hon aldrig kunna vistas i skogen? Detta har uppkommit det senaste året och tidigare visade hon inga allergiska besvär. Farmor bor ute i skogen i Jämtland, det var ett år sedan vi var där och det var innan hon blev allergisk, kommer vi överhuvudtaget kunna åka dit igen? Det kryllar av mygg där. Kommer hon aldrig kunna vistas i skogen? Kan hon växa ifrån det här?

• Svar på tråden Allergisk mot myggbett, hur gör man?
  • Ylle

så där blev min flicka förra året då hon skulle fylla tre och vi var i norrbotten. fick riktiga blaffor som dröjde sig kvar länge, så hon fick tavegyl utskrivet. i år när vi var där så var det inga problem. tydligen kan dom vara extra känsliga första gångerna dom utsätts för myggbett och även reagera starkare på myggsorter dom inte är vana vid.

jag tror att din tjej också kommer växa ifrån det.

• Thezz mamma till två

Samma problem här med dottern 1,5 är..
    Så här såg hon ut när hon såg ut som värst..
    DSC00410.JPG

ღ Matteus & Tilde - Ni är lyckan i mitt liv! ღ
  • Themis

Gå till läkare för det och se till att ni har antihistamintabletter hemma, Tavegyl är en sort men det finns flera.

• Thezz mamma till två
    Thezz mamma till två skrev 2008-09-26 17:40:01 följande:
    Samma problem här med dottern 1,5 är.. Så här såg hon ut när hon såg ut som värst..
    Jag har tavegyl, aerios och en drös med olika krämer.
    ღ Matteus & Tilde - Ni är lyckan i mitt liv! ღ
  • Ylle

förtydligar mitt inlägg lite. alltså, vi behövde inte ge henne någorn allergimedicin i somras... hon reagerade normalt på myggen i år.

• Jenny m Benjamin

Jag är överkänslig mot mygg och min son verkar ha ärvt det av mig; han fick två stora blaffor på en gång nu på sensommaren men har klarat sig resten av sommaren.

Med honom har jag bara smort in bettet med xylocain. Själv har jag smort med kortison någon gång då bettet suttit mer olämpligt och en extra myggrik sommar fick jag äta antihistaminer. Men betten gör inte särskilt ont, åtminstone inte på mig. Det hettar och bränner liksom i huden, och det spänner särskilt om man får det i en led eller ett veck och det svullnar mer då man kliat på det så kan du hålla det rimligt klifritt och smörja med xylocainet så det blir lite bedövat så tror jag det räcker långt.

• golftok

Just nu har hon ett på armen som är ca 6 cm rött runt om och hårt och rött med en varplupp i mitten. Kan det vara farligt? Ser lite läskigt ut. Det kliar inte eller gör inte ont.

Tack för alla svar. Hoppas hon växer ifrån det. Ska defenitivt gå till läkare. Typiskt att det är helg nu. Till närakuten lär vi ju inte få komma.

• bripoint

tavegyl är väl rätt vanligt sen finns det ett naturläkemedel Apis Mel men kan inte så mycket info. om det...

• Teskedsmamman

Clarityn kan också hjälpa...jag är inte allergisk mot mygg, men jag får mycket myggbett, smakar väl gott eller nåt...

Jag kan ta clarityn när jag har många mygbett för att slippa klådan

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Kaldorei

fast naturläkemedel bör man helst inte ge barn som e under 8 år.

Jag e också allergisk mot mygg och får äta clarityn då de e som värst med mygg i förebyggande syfte, och sen om det råkar bli någon stor som gör ont ändå, så smörjer jag med hydrokortison salva.

bripoint skrev 2008-09-26 18:47:51 följande:
    tavegyl är väl rätt vanligt sen finns det ett naturläkemedel Apis Mel men kan inte så mycket info. om det...
  • Maddish

Jag är själv allergisk mot mygg. Mina bett blir upp till 15-20cm stora. Se till att använda nån form av myggmedel. Vet inte vilka man kan använda på barn. På apoteket har dom en bedövningssalva som heter xylocain. Den fungera bra och dämpar klådan och svedan när betten spricker. Annars finns det inte mycket man kan göra. Håll koll efter feber. Då ska man uppsöka läkare.

• Kaldorei

ååh, sådär stora får jag med =/ det e hemskt!

Maddish skrev 2008-09-26 18:56:18 följande:
    Jag är själv allergisk mot mygg. Mina bett blir upp till 15-20cm stora. Se till att använda nån form av myggmedel. Vet inte vilka man kan använda på barn. På apoteket har dom en bedövningssalva som heter xylocain. Den fungera bra och dämpar klådan och svedan när betten spricker. Annars finns det inte mycket man kan göra. Håll koll efter feber. Då ska man uppsöka läkare.
  • bripoint

Åh jag kan visst inte det här :( kika i galleriet om ni vill...finns bilder i mappen Rebecka

• golftok

Vi åkte faktiskt till Närakuten i går. Kanske lite larviga föräldrar men... De hade ändå så lite att göra så de blev glada av att vi kom Dottern fick Tavegyl direkt för armen var blåde röd och blå. Sedan fick vi recept på Clarityn, både för ny och för framtiden. Men ändå lite trist. Läkaren kunde inte rekommendera några skogsbesök eller besök hos farmor (som bor i skogen) den närmaste tiden så vi får göra annat. Eftersom hon reagerar så kraftigt mot mygg skulle vi vara lite försiktiga.

Svar på tråden Allergisk mot myggbett, hur gör man?