• Pynta

Gamla fik i Stockholm

Söker gamla hederliga fik i centrala Stockholm. Fik som inte har bytt inredning sen 70-talet. Som säljer råghalvor med leverpastej m smörgåsgurka, goda färska bullar och småkakor, vanligt kaffe och där borden har perstorpsskivor. Finns det öht såna fik kvar?!
    Om du vet ett sånt ställe kan du väl vara bussig och lämna adressen här. Jag är precis skitless på trendiga fik och deras trista lattar och torra muffins!

• Svar på tråden Gamla fik i Stockholm
  • LickMeUp

finns ett i säffle annars. men bara hembakade grejer och omaka koppar och fat.
    billigt också dessutom

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Pynta
    LickMeUp skrev 2008-09-26 17:50:43 följande:
    finns ett i säffle annars. men bara hembakade grejer och omaka koppar och fat.billigt också dessutom
    Just ett sånt fik jag menar!

Kan inte du titta in där och be att dom öppnar ett i Stockholm också? Hälsa från mig, och säg att Stockholm är i ett skriande behov av otrendiga fik.
  • LickMeUp
    Pynta skrev 2008-09-26 17:58:23 följande:
    Just ett sånt fik jag menar! Kan inte du titta in där och be att dom öppnar ett i Stockholm också? Hälsa från mig, och säg att Stockholm är i ett skriande behov av otrendiga fik.
    det ska ja hälsa henne.
    hon går tom runt i gamla kläder.
    alltså, gamal stil. klänning med förkläde på. som emils mamma ungefär
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Pynta

* Överväger att flytta till Säffle *

• karsu

Oj. Det var en bra fråga. Har förstås ingen aning men vill gärna få tips på bra fik här omkring med.

• mallan1973

Det finns ett par i Vasastan...åhh, vad heter det nu...ligger mittemot Vasaparken? Nåt på R tror jag. Jag trivs rätt bra på Soda, även om det är lite halvtrendigt, där är gamla möbler och lite omaka. Annars tror jag att det som gäller är att kolla runt från Fridhemsplan till Vasastan. Sturekatten är gammalt och fint, känns som i en lägenhet...ok för att vara Östermalm :)

• Pynta
    karsu skrev 2008-09-26 18:07:35 följande:
    Oj. Det var en bra fråga. Har förstås ingen aning men vill gärna få tips på bra fik här omkring med.
    Se där! Jag är alltså inte ensam om att gilla gamla fik.
  • Pynta
    mallan1973 skrev 2008-09-26 18:13:32 följande:
    Det finns ett par i Vasastan...åhh, vad heter det nu...ligger mittemot Vasaparken? Nåt på R tror jag. Jag trivs rätt bra på Soda, även om det är lite halvtrendigt, där är gamla möbler och lite omaka. Annars tror jag att det som gäller är att kolla runt från Fridhemsplan till Vasastan. Sturekatten är gammalt och fint, känns som i en lägenhet...ok för att vara Östermalm :)
    Även halva tips mottages med stor tacksamhet. * Nickar glatt *
  • Tant Green

Jag tror mallan1973 menar Ritorno på Odengatan. Jag har inte varit där på väldigt många år, men om det fortfarande ser ut som när jag prao:ade där i början på 80-talet så är det definitivt äldre stil.

Om du vågar dig lite utanför tullarna så är ju Lundbergs konditori i Gröndal helt fantastiskt Orginalinredning från 40-talet och de har både bryggkaffe, leverpastejmackor och småkakor.

• mallan1973

Jaaa!! Tack, det menade jag. Ritorno. Tror att det var där jag och min kompis blev serverade av ett par i 80års-åldern en gång.
    Bra tips med Gröndal. Vi har ett jättetrevligt ställe i Midsommarkransen som heter Skvallertorget...där finns ju iof latte och så, men det är supertrevligt och alla åldrar är kunder.

• Pynta
    Tant Green skrev 2008-09-26 19:39:35 följande:
    Jag tror mallan1973 menar Ritorno på Odengatan. Jag har inte varit där på väldigt många år, men om det fortfarande ser ut som när jag prao:ade där i början på 80-talet så är det definitivt äldre stil.Om du vågar dig lite utanför tullarna så är ju Lundbergs konditori i Gröndal helt fantastiskt Orginalinredning från 40-talet och de har både bryggkaffe, leverpastejmackor och småkakor.
    Ritorno på Odengatan. * antecknar*

Gröndal är fint och räknas väl nuförtiden till Södermalm, iaf i bostadsannonser. Tack för tipset!
  • astalacasta

Jag brukade gilla Billströms konditori på Folkungagatan, men när jag googlade det så verkar det som att de har gjort om och blivit lite mer anpassade till nutiden. Synd! Så då vet jag inte riktigt. Gunnarssons på Götgatan är ju ganska trevligt också tycker jag. Inte ett riktigt "fik" men väl ett gammeldags konditori.

• Pynta

Gunnarssons är ok, men har inte riktigt det jag efterlyser.

Har fått några tips men hade hoppats på fler. Så hur är det egentligen? Är det glest med stockholmare här på Fl, eller är det förbaskat glest med bra fik i stockholm?

• astalacasta

Definitivt det senare. Stockholm är ingen bra fika-stad.

På Hornsgatan finns några som är ganska trevliga, men lite sunkiga. Ta en promenad längs Hornsgatan och se om du hittar något du gillar.

• Pynta
    astalacasta skrev 2008-09-27 13:27:32 följande:
    Stockholm är ingen bra fika-stad.
    Nej. Tydligen inte. Det är ju rent bedrövligt.
  • Fjuppan

Vetekatten (tror jag den heter) på Hornsgatan är lite gammal stil i...likaså ett café som heter Svarta katten och ligger på Kungsgatan (nästan i hörnet Drottninggatan-Kungsgatan).

• Em00

Om man går gatan rakt upp från Sabbatsberg, så kommer man till ett fik som ligger vid en korsning, jag har för mig det hette Konditori, helt enkelt!
    Men minns inte gatuadressen..

• Pynta

Aha! Ett par tips till. Det artar sig!

Svar på tråden Gamla fik i Stockholm