• Trinity78

Ta bort stygn på katt?

Min katt blev sydd med ett par stygn i baktassen för några veckor sen. Jag trodde att det var med tråd som försvinner av sig självt men de sitter fortfarande kvar. Veterinären sa inget om detta vid besöket. Är det meningen att jag själv ska ta bort dem?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Ta bort stygn på katt?
  • Earth Angel

Man brukar komma på återbesök och ta bort dom, konstigt att du inte fick tiden på en gång.

• Richael

Jag har tagit bort stygnen själv på båda kattorna efter kastrering, tycker det är mindre stressande för dem än att åka till vet.

Känn lite på stygnen och se så de inte har "vuxit fast" i köttet, alltså om man obehindrat kan dra lite i dem. Ta hjälp av ngn om kissen är svår att hålla. Utrusta dig med en liten vass sax och pincett, klipp upp stygnen och dra sedan ut tråden med hjälp av pincetten. Ring och kolla med vet om du känner dig osäker, lycka till!

• Richael

Har inte fått återbesökstid någon av gångerna. Första gången hette det att man skulle ringa och beställa tid, andra gången frågade jag om jag kunde ta dem själv och det sa vet att jag kunde göra.

• Trinity78

Kan jag ta bort dem själv så gör jag helst det. Det är 7 mil till veterinären och katten blir hyperstressad av att åka bil, stackarn.

Jag ska känna lite försiktigt på stygnen så får vi se.

• Havanna82

Det beror på vilka stygn vetrinären använt! ring och fråga, det är nog lättast!

• Thursday

Veterinärer har inte alltid så bra koll. När Diesel blev opererad fick vi tid för att ta stygnen, men vi tyckte inte att han hade några så vi ringde och frågade. De sa att vi skulle komma, men mycket riktigt så var det ju absorberande tråd...

• Richael

Hur har det gått för dig TS? Hade jag haft 7 mil till vet så hade jag definitivt försökt ta stygnen själv. Det är ju en bit att åka med en ledsen katt.

• Trinity78
    Richael skrev 2008-09-28 00:25:07 följande:
    Hur har det gått för dig TS? Hade jag haft 7 mil till vet så hade jag definitivt försökt ta stygnen själv. Det är ju en bit att åka med en ledsen katt.
    Jag ringde veterinären och det var inga problem att ta bort stygnen själva. Vi gjorde det och katten märkte det knappt Han mår bara bra nu.
  • Richael

Skönt att han slapp bli stressad av bilfärden!

Svar på tråden Ta bort stygn på katt?