• Candra

En fråga angående utländska efternamn och jobb

En sak jag har funderat på ett tag nu.
    Jag vet att min sambo har haft problem tidigare när han skulle hitta jobb, just pga sitt efternamn (arab).
    Det är inte ovanligt att en ansökan avslås om man har ett utländskt efternamn.
    Min undran är då, att när vi gifter oss, så kommer jag ju ta hans namn, kommer de då göra samma sak mot mig?

Hmm.. Hoppas ni förstår vad jag menar, kanske blev lite rörigt..

• Svar på tråden En fråga angående utländska efternamn och jobb
  • ludenben

Förmodligen... det är ju allmänt känt att det är lättare att få jobb när man har ett svenskt namn.

• Thalis

Innan jag gifte mig så hade jag två utländska efternamn(min fars första efternamn och min mors första efternamn) Och de 3 jobb jag sökt har jag fått!!

Jag tror inte att det komma att hända!

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    ludenben skrev 2008-09-26 20:39:11 följande:
    Förmodligen... det är ju allmänt känt att det är lättare att få jobb när man har ett svenskt namn.
    Är det?
  • ludenben

eh jaaa

Thalis skrev 2008-09-26 20:42:29 följande:
    Är det?
  • Thalis
    ludenben skrev 2008-09-26 20:43:22 följande:
    eh jaaa
    Oki Doki.
  • siamusen

Risken finns ju men du kanske kan behalla ditt namn som mellannamn?

• LinaoMatilda

Ja det var ett problem för min man också medans vi bodde i Sverige.

• My family and I

Tyvärr måste jag hålla med. Jag har tagit min mans irländska efternamn och har märkt att man iblan inte ens får nått svar på ansökningar...

Stolt mamma till Leon född 001124 och Wyatt född 070114! Förhoppningsvis bebis 2009
  • aprilsill

Ja det tror jag. Jag kommer att behålla mitt efternamn när vi gifter oss, antingen som mellannamn eller lägga till hans efternamn som mellannamn. Dvs ha två efternamn. Han är också arab. Våran son fick bådas efternamn av just den anledningen, för att inte bli diskriminerad när han söker jobb i framtiden.

• ReRant
    Candra skrev 2008-09-26 20:38:12 följande:
    En sak jag har funderat på ett tag nu.Jag vet att min sambo har haft problem tidigare när han skulle hitta jobb, just pga sitt efternamn (arab).Det är inte ovanligt att en ansökan avslås om man har ett utländskt efternamn.Min undran är då, att när vi gifter oss, så kommer jag ju ta hans namn, kommer de då göra samma sak mot mig?Hmm.. Hoppas ni förstår vad jag menar, kanske blev lite rörigt..
    Kan han inte få ditt namn istället?
Svar på tråden En fråga angående utländska efternamn och jobb