• Anonym (skäms)

Märkte ikväll att min dotter på 3 år har fått springmask!

Märkte ikväll att min dotter hade små vita maskar som krälade omkring i bajset när jag bytte blöja. Så imorgon blir det väl att köpa receptfri medicin till hela familjen. Men kan hon gå på dagis på måndag och jag kommer att skämmas att hon har fått mask för man måste väl berätta det?
    Hon har ju börjat att gå på pottan på dagis och förmodligen är det därifrån som hon har fått det.

• Svar på tråden Märkte ikväll att min dotter på 3 år har fått springmask!
  • pulmones

Japp, du måste meddela om marren på stubben. Om lillan ska vara hemma i morgon får personalen avgöra. Vi fick stanna hemma till barnen bajsade rött tyckte min personal, och jag tyckte dom tänkte smart.

• Anonym (Lill)

ja, det är bäst att ni säger det till personalen så att de vet att det går springmask. Annars kanske det bara går runt, runt. Och jo, jag tror absolut hon kan gå på måndag för det är inget man brukar vara hemma för.

• Anonym (skäms)

Imorgon är det lördag så de är ju hemma lö och sön och ingen av de andra har någon mask vad jag kan se men de och jag ska ju ändå medicineras. Men varför ska man vänta tills man bajsar rött? Är det vanligt att få springmask, känns ju som pesten. Hur många dagar äter man medicin?

• pulmones

bajsar rött gör man ca 1 dag efter, det visar att medicinen har gått runt i kroppen och tagit död på maskarna. Men äggen blir kvar och dessa tar man död på med samma medicin fast någon vecka senare (om jag inte minns fel?)

men det krävs lite städnng hemma också. Googla lite vet jag.

men du måste fortfarande berätta för dagge även om ni är behandlade. för annars är risken att ni åker på det igen eftersom det blir rundgång på dagge:-S
    Anonym (skäms) skrev 2008-09-26 20:54:35 följande:

Imorgon är det lördag så de är ju hemma lö och sön och ingen av de andra har någon mask vad jag kan se men de och jag ska ju ändå medicineras. Men varför ska man vänta tills man bajsar rött? Är det vanligt att få springmask, känns ju som pesten. Hur många dagar äter man medicin?
  • Anonym (e)

Stackars er.
    Nu blir det till att städa o tvätta för att bli av med så många ägg som möjligt.
    Även om det är jobbigt så måste du berätta för dagis så att andra föräldrar kan ha sina barn under uppsikt så det inte blir att man smittar om varandra.

• wynn

Springmask är förstås ganska otrevligt men inte farligt. Och vanligt bland småbarn

Jag har inte hört att man behöver stanna hemma, men däremot ska man inte gå omkring med "obehandlad" springmask. Det är då det sprids och "går runt". Men så fort man har börjat ta tabletterna, ska det vara OK att jobba, gå i skolan och på dagis som vanligt, för då dör maskarna och senare (vid dos nr 2) dör även äggen. (Ska göra).

• Anonym (skäms)

hur mycket ska jag behöva städa förutom att kontinuerligt göra rent toaletterna och pottorna. Hon går ju ibland på pottan men har blöja hela tiden på sig.Har klippt alla naglarna jättekort på alla barnen och duschat dem ordentligt. Har även tagit bort alal sängkläder förutom madrasserna och tvätta allt varje dag. Ska man dammsuga varje dag överallt och hur är det med alla ytor,böcker, leksaker, gossedjur osv?!

• Anonym (skäms)

Puffar

• pulmones

Nej då. har du gjort allt detta behöver du bara byta handdukar lite nu och då och sen köra en storstädning igen vid nästa medicinkur.

det viktigaste är nästan att hålla barnens fingrar från rumpan, kanske ha pyamasbrallor under natten?

Svar på tråden Märkte ikväll att min dotter på 3 år har fått springmask!