• underverket 06

Hur mycket kläder behöver man i varje storlek?

Som sagt, hur mycket kläder i varje storlek? Det är klart man vet ju inte om man behöver storlek 50. Det får man se, men i storlek 56 och 62 hur många byxor, bodys, tröjor, strumpor och sparkbyxor måste man ha klart tils barnet kommer?

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man i varje storlek?
  • Flurpen86

skönt att se att det inte bara är jag som sitter och funderar över det.
    en till som vill ha svar

• fiamalm

Det är lite svårt att säga. Vi hade 2 ombyten i strl 50, fick även ärva lite i 50, han hade väl strl 50 i 3 veckor. Sen hade han strl 56 i ca 3 veckor, sen 62 i 5 v och 68 i 3 mån. Vi behövde inte så mycket i 50-62, köp några ombyten, sen är det mycket roligare att handla kläder är lillen väl kommit och man vet könet. Om ni inte har för lång till nån affär så köp inte för mycket. Desstuom är det så skönt att komma ut och styra lite barnvang och handla lite, man orkar inte sitta inne hela tiden. (det första jag gjorde när jag kom hem från bb var att gå till lindex och handla kläder, det tog iof bara 5 min att gå dit men så skönt det var att komma ut:)

Har ni egen tvättmaskin behövs mindre kläder. Dessutom kommer oftast vänner och släktingar med massor av kläder. Det vi fick var uteslutande i strl 62 och 68, förutom farmor som köpte i 56 också.

• frecklefart90

Det är nog rätt olika om man får en kräkbebis eller en bebis som bajsar igenom blöjan hur mycket man ska inhandla av varje.

• Lotta71

Tror de flesta handlar på tok för mycket
    Vi hade ju massooooor av kläder o de flesta hann ju knappt användas mer än 1 gång.... O i förväg är det svårt att veta vad man kommer att gilla mest för typ av kläder Jag köpte en massa omlott för det trodde jag var så bra. Tyckte de var kassa! Hade nästan bara bodys ist

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • ElinC

Vi fick massor med små kläder av släkt och vänner när sonen föddes. Verkade som om alla ville köpa de minsta storlekarna så vi hann knappt använda allt.
    Jag hade nog köpt 4 bodys och 3 byxor själv. Och lite annat smått och gott. Men som sagt. Det gick nästan inte åt nånting de första veckorna.
    Men mycket hänger ju på om du får ett "kräkbarn" eller inte. Min son kräktes nästan aldrig och kunde i princip ha samma kläder en vecka. Men en kompis till mig fick byta typ 5 ggr om dan för att hennes son kräktes så mycket. Så det är väldigt olika. Och man behöver ju inte ha allting klart från början. Vill du inte ut och handla själv kan du ju alltid be nån köpa lite om du märker att det behövs.

• marmelade

Vi hade inte särskilt mycket. Man får rätt mycket kläder av andra och får låna, ärva etc. Så sonen hann använda varje plagg en gång typ innan han bytte till nästa storlek. Vänta och se vad ni får och komplettera efteråt istället. Bodys kan vara bra att ha ett gäng eftersom blöjorna brukar ha en tendens att läcka när de är så små.

• fiamalm

Vi hade ett kräkbarn i 6 mån, men vi bytte inte kläder på han oftare för det, vi köpte hakklappar som vi bytte ut istället, som nån annan sa här, man köper oftast för mycket kläder som nästan aldrig hinns användas.

Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man i varje storlek?