• Skogsmor

Kan barn ha underlivs svamp?

Jag undrar om barn kan ha underlivs svamp.
    För i går kväll efter att min dotter på tre år hade sov ca två timmar, vakna hon och gråt och hade jätte ont i kisse lisen sa hon. Vad jag kunde se var hon lätt röd precis innanför, i ingången. Vi tvättade av henne lite, efter det lugna hon sig lite och somna om. Men bara efter en timma vakna hon igen och det var samma. Jag tog på lite pevaryl, men va det sved, stackars barn. Så tog vi kylgrodan i en påse och kylde ner lite. Efter det var hon nöjd och somnade om och sov sen hela natten. På morgonen sa hon att hon inte hade så ont längre.
    Men frågan är, kan så små barn ha svamp i underlivet.
    Hon har haft lite klåda då och då, har sett henne sitta och klia sig och pilla. Har avvaktat lite idag men kommer att söka för de om fortsätter.

• Svar på tråden Kan barn ha underlivs svamp?
  • Bispan

Japp, det kan de mycket väl ha. Jag blev rekommenderad Daktacort till vår dotter, från BVC-läkare. (Är inte helt säker på stavningen.) Och eftersom svampsalvan torkar ur kan det vara bra med Silon, Intyol eller liknande också. Kanske inte samtidigt dock.

• Skogsmor

Å silon salva har jag ju. Todde bara inte att den var bra motsvamp. Tösungen ville använda den i stället för den svider ju inte så. Gott att höra att den är okej. Tusen tack!

Bispan skrev 2008-09-26 22:45:16 följande:
    Japp, det kan de mycket väl ha. Jag blev rekommenderad Daktacort till vår dotter, från BVC-läkare. (Är inte helt säker på stavningen.) Och eftersom svampsalvan torkar ur kan det vara bra med Silon, Intyol eller liknande också. Kanske inte samtidigt dock.
  • Bispan

Oj, nej, själva Silonsalvan är inte mot svampen, den är för att lindra irritationen i området. Irritationen kan komma av både svampen och av svamp"medicinen".

• Skogsmor

jaha okej, tack igen.

Bispan skrev 2008-09-26 23:29:00 följande:
    Oj, nej, själva Silonsalvan är inte mot svampen, den är för att lindra irritationen i området. Irritationen kan komma av både svampen och av svamp"medicinen".
  • Bellatrix

Min dotter har haft så vid flera tillfällen. Vår BVC sa att det troligtvis inte är svamp( de har ej sett henne). De tipsade att potatismjöl kan lindra, och det har funkat.

• Bispan

BVC-läkaren konstaterade alltså svamp när hon tittade på vår dotter. (För att inga funderingar ska uppstå.)

Vår dotter hade också vitt grynigt mellan benen. Precis som vid svamp.

• Annica med A 03 och L 05

Kolla så det inte är stjärtfluss!

Min femåring hade STORA problem med stjärtfluss under ca ett halvår. Vi var till läkare två ggr (vårdcentral) men de sa bara att det var svamp och att vi skulle köra en kur till med svampsalva. Lilla hjärtat fick detta i perioder och låg ibland och skrek av smärta på nätterna och kunde inte somna utan Alvedon. Till slut fick jag nog av alla sjukvårdsupplysningar mm mm och åkte in akut. Då hade hon bruna flytningar! På akuten fanns en underbar läkare som tog streptokokprov på henne och det visade sig vara stjärtfluss. Jag hade aldrig hört talas om det innan. Efter en pencillinkur försvann allt och nu har det varit borta sen i april. Hurra!!!

www.alltombarn.se/halsa/sa-vet-du-om-barnen-har-fatt-stjartfluss-1.15202

Svar på tråden Kan barn ha underlivs svamp?