Var köper man tungt draperityg till hemmabio?
Jag har letat på Internet och i en del tygaffärer men inte hittat nånstans.
Jag har letat på Internet och i en del tygaffärer men inte hittat nånstans.
Vad tänker du på för någonting? Hur menar du? Vi har hemmabio men inte något "tungt draperityg", vi har filmduk.
Vi har också en bioduk, jag menar ett tungt tyg som man drar framför duken. Typ som på bio.Vi ska dessutom ha draperi för att dela av rummet så att det blir mysigare.
Ingen som vet?
Ok, då förstår jag. Hm, det skulle vara något tyg med tungt fall typ sammet eller krossad plysch kanske?
Köp velour. Kolla på tex stoff och stil www.stoffochstil.se eller på närmaste tygaffär. Det ser lite ut som sammet.
Bäst tyg får du såklart om du kollar hos en möbeltygsaffär, men då blir det dyrt.
Jag är också intresserad av det så jag puffar lite;)
För att få tyget att hänga tungt syr man helt enkelt i tyngder i golvändan av draperiet. Så är draperier vanligen sydda. Om de inte är väldigt långa för då blir de tunga av sig själva.
Vanligen väljer man även ett sammetstyg eller liknande.
Vi köpte mörkröd sammet till vårt biorum på Ikea för 59:-/meter. Vi köpte ganska mycket så att det hängde ända ner på golvet och så att det gick att hänga ganska puffigt upptill, om du förstår hur jag menar.
Det blev jättefint!
Hur gör man själva upphängningsmekanismen så att den inte släpper igenom ljus och pallar tyngden? Jag skall precis som Alina dela av rummet med tyget. Använder man någon slags skena?
Ikea har färdiga gardinlängder i sammet med fint fall.
Finns i vinröd & brun tror jag det var.
den vinröda är superfin (den har vi).
Och vill man ha extra tyngd så kan man antingen fodra det så det blir dubbelt eller sy en kanal ner till och sy fast en kedjetyngd som finns att köpa i gardin butiker.