• Mammatilltretroll

Ammningsexperter - hjälp! Lilaaktig bröstvårta med små sprickor o lila på toppen...

Helammar min 3,5 månaders tjej och har fått följande problem:

*Hon äter sällan duktigt hela tiden, utan halva tiden ligger hon bara och låter bröstvårtan glida in och ut i munnen.. det skaver på mig o gör ont.. Men tar jag bort tutten blir hon Jätteledsen..
    Och ibland äter hon bra, men suger inte så hårt så det blir lixom aldrig att hela vårtgården är i munnen hela tiden

*Klåda på bröstvårtorna, mest efter att hon ätit precis..

*Småsmåsmå sprickor i vårtan samt miniatyr blåsor på toppen precis

*Idag såg jag att ca 30 min efter ammning var vårtan lite lite lila på toppen...

Har varit på ammningsmottagningen på SÖS men de hittade ingen svamp på odlingen och tyckte att hon hade ett relativt bra grepp ändå.. men att de sa att de föesta 3 månaders bebisarna bökar o krånglar vid tutten och att det förhoppningsvis blir bättre...

Vad kan detta bero på? Någon som vet??

• Svar på tråden Ammningsexperter - hjälp! Lilaaktig bröstvårta med små sprickor o lila på toppen...
  • Mare82

vet inte riktigt varför det blir så, händer mig ibland oxå, inte att det kliar men att vårtan blir lite lila. den brukar bli det när hon inte äter utan mest ligger och suttar, när hon liksom din inte tar ett ordentligt tag och äter. du kan ju försöka att ge henne napp om det är så att hon bara vill suga lite. tyvärr fungerade det inte för mig hon bara spottar ut den och blir ledsen. kanske fungerar det bättre för dig.

• Alvi

Testa med amningsnapp tills tutten mår bra igen. Jag höll på med napp till och från i flera månader...

• Tumbling down

Har du testat att klämma ihop tutten lite så kanske hon kan ta ett större tag?

• Julianna

Jag tror det beror på att ditt barn suger fel - tar för litet tag. Om dom tar bara bröstvårtan och suger blir den lätt lila och t om svart på toppen i bland. Som blodutgjutelser ungefär. Se till att barnet får in mycket av bröstet i munnen och att både överläppen och underläppen är vinklade utåt om du förstår vad jag menar. Barnet ska lapa i sig mjölken underifrån, likt en katt. Inte suga på bröstvårtan. Det kan vara svamp du har fått på brösten också. Det kan klia och svida och bli rött och torrt. Du kan pröva att doppa bröstet i Viscyvatten efter varje amning. Det hjälper på mig (min son har lite svamp i munnen också). Kram

• Tumbling down

Är dom torra? Smörj med bröstmjölk kanske?

Svar på tråden Ammningsexperter - hjälp! Lilaaktig bröstvårta med små sprickor o lila på toppen...