• haberg

Hur lägger jag klinkers i min hall?

Hej! vi har en minimal hall där det nu ligger en sliten plastmatta, hur går jag tillväga för att lägga klinkers? Vi ska inte ha nån golvvärme, bara ett golv som tål grus o fukt från barnvagn o skor(kan det funka med ett linoleum-klickgolv tro?). Alla tips tas emot tacksamt !

mvh/Hanna

• Svar på tråden Hur lägger jag klinkers i min hall?
  • bostadj

jo vi är nog många som vet men det blir ett långt svar om man ska förklara hela prossesen. Vet du något om underlaget under mattan?? Jag skulle lägga ett klickgolv för det är enklast och billigast, och kan läggas över den gamla mattan. annars far du bort mattan och slipar om det är mycket lim kvar spacklar om det är mycket ojämt lägger på fix, lägger kakel fogar och torkar. Jätte enkelt förklarat, är iof inte så svårt men fråga i bygg handeln om vad de tycker att du ska ha för matrial isf. dom brukar vara duktiga.

• Sockerpiller

Du kan också lägga gips övr det befintliga golvet och sedan klinker över det, men då får du tänka på att golvet höjs en ganska bra bit och vad det kan innebära om ni har dörrar som öppnas utåt mot hallen... Finns ett (enligt mig) superbra linoleumgolv som heter Marmoleum - lätta att lägga och bara en cm högt (kostar dock ca 380:-/m2)...

Lycka till!

• lillinas

marmoleum-klick är både snyggt och tex rekomenderat i kök så det borde ju hålla, är bara att klicka i hopp finns i 30*30 cm plattor i flera olika färger som du kan mixa, fast man klickar så syns inte fogen., det är forbo som tillverkar dom,
    annars så kan du löslägga en snygg plast matta över den gamla oxå, finns ju alla möjliga mönster. ska du ha laminat så satsa på högtryckslaminat, de är jättebra och hållbara, troligtvis ännu bättre än marmoleumklick om de blir vatten som ligger kvar.. skriv en fråga direkt till tex forbo fråga vad dom tycker, så slipper du få alla möjliga svar på olika bygghandels

• haberg

tack så mkt för era svar. Jag ve ju inget om vad som finns under mattan, så det känns ju lättast med klickgolv eller plastmatta. Tack för ert engagemang ! ska maila forbo o fråga, vore ju snyggt m svart/vitt, tack tack!

Svar på tråden Hur lägger jag klinkers i min hall?