• Vendela04

Gröt innan läggdags till 5-månaders?

Min 5-månaders dotter är inne i en fas att hon vaknar typ varannan timme hela natten och vill äta. Förut brukade hon sova iallafall 4 timmar i sträck första omgången..

Jag ger henne fortfarande bara småportioner och har gjort det i ett par veckor, och tänkte testa att ge henne lite gröt innan hon somnar, så kanske hon håller sig mätt längre.

Någon som testat detta och det har funkat, eller vet om det kan ge några negativa effekter, typ magont?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gröt innan läggdags till 5-månaders?
  • Elisabeth1979

Är också nyfiken om där är någon som testat. Min flicka är 4 månader och lika dan.

• Fracklands

Tror absolut du kan ge åtminstone en halv portion till kvällen. Vi tror inte att vår lilla pojk har haft ont i magen och om din lilla inte visat något magont hittills är det säkert ingen fara. Testa en halv dl steg-1 gröt ett par kvällar och sen ökar du på när du känner att hon vill ha mer! Det gick fort med gröten här tyckte jag. Nu äter han en full portion på kvällen och kunde säkert ätit mer.

• ninnione

jag började med att ge större portion på morgonen för att se om hon fick magont, vilket hon inte fick o har efter det gått över till gröt på kvällen. men kan ärligt säga att jag märker ingen skillnad alls på att hon äter på nätterna, men då åt hon 1-2 gånger innan också, så de var ju bra i vilket fall som hellst. men som fracklands sa, det gick fort även här med att komma upp i en stor portion gröt, hon älskar den.

• saris 83

Vår son är 5 mån och har ätit gröt två gånger om dagen i en månad. Han får en portion vid sextiden på kvällen och sedan 150 ml ersättning vid halv åtta när han ska sova. Han sover tills åtta på morgonen. Han är en matglad kille Flört
    Men det är alltid bra att testa tidigare på dagen först så man inte står där med ett barn som har ont i magen när det ska sova.

Godingen Lucas 080424
  • Miss Mii

min son sover ca 2 timmar längre per natt när han får gröt innan läggdags! :)

• kottan

Vi ger också våran son gröt innan läggdags, som han äter med god aptit. Sover längre gör han dock inte. Ammar fortfarande varannan timma och längtar efter att få sova åtminstone någon gång längre tid i sträck än så.....

• Lakrits84

Min kompis hade samma problem och testade en metod att först ge gröt o sedan lite välling på det. Då sov hennes dotter HELA natten! Gjorde hon inte så varje kväll så vaknade dottern titt som tätt!

• fiamalm

Du kan nog ge en hel portion om du gett henne det som smakis ett tag. vi började ge en hel port efter rek. av bvc när han var 5 mån, då hade han fått det som smakis i 2 v. Men jag upplevde tyvärr inte att han blev mättare, när vi däremot började med vällingen slutade han äta på natten och sov mycket bättre.

• ebbebulan

Vår son som är 5 månader äter typ så här:
    * Flaska med ersättning, 150 ml, runt 7-8 på morgonen, beroende när han vaknar.
    * En portion gröt ca två timmar senare.
    * En portion med lunch, vanligtvis fyra "iskuber" med puré.
    * Flaska igen på eftermiddagen, 150ml.
    * En portion gröt runt 5-6 på eftermiddag/kväll.
    * En flaska ersättning, 150 ml, vid halv åtta innan han somnar.

När han somnar runt halv åtta sover han vanligtvis för natten, han kan vakna till så man får stoppa i nappen, annars sover han i sin säng till omrking 5-6 på morgonen, då får han komma över i vår säng och sen sover vi vidare till 7-8. Han har inte ätit nattmål sen han blev två månader.

¤ min älskade bula, ebbe 080424 ¤
  • Vendela04

Ok, tack så mycket.. Är det ok att ge välling redan från 5 mån? Min dotter är inte så förtjust i ersättningen..

• Idah84

Vi ger vår son, 5 månader gröt på kvällen (hel port) men vi märker ingen större skillnad i sömnen, han sover som vanligt, vaknar endast några ggr o vill ha nappen.. Däremot är han otroligt speedad efter gröten o har svårt att komma till ro..=D

• fiamalm
    Vendela04 skrev 2008-09-28 10:55:53 följande:
    Ok, tack så mycket.. Är det ok att ge välling redan från 5 mån? Min dotter är inte så förtjust i ersättningen..
    Jag vet faktiskt inte, du kanske kan fråga bvc om det. Men börja med att ge ett mål gröt innan läggdags.
  • FridaoMagnus

Vår son som är 4 mån snart äter gröt på kvällen och sover hela natten. De har han inte gjort innan. Testa och se =)

• Marie E

Vår dotter är 5 1/2 månad och älskar havregröt. Hon gick från smakportion (1/2 tsk) till full portion (1dl) på en vecka. Vi har provat banangröten också, men då blev hon hård i magen. Jag tycker absolut ni ska ge gröt, du kan ju amma ändå, Jag ger inget att dricka till gröten för jag vill att hon ska blir tröstig och vilja amma efteråt. Lycka till!

Svar på tråden Gröt innan läggdags till 5-månaders?