• Vårflickan

FVP? (cysta i hjärnan)

Man har sett en cysta (vatten fylld blåsa) i hjärnan på rutin ul och nu undrar vi om vi ska göra fvp? När valde ni göra det och hur såg riskerna ut? Orkar inte tänka klart, så mycket känslor.

• Svar på tråden FVP? (cysta i hjärnan)
  • Jesster

Relativt vanligt tydligen. Vi råkade ut för det med sonen. Här är min tråd och några andras som också varit med om det.

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m10749999.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-7/m11952661.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-37/m11756142.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-37/m11368479.html

Direkt efter UL var jag helt förstörd men dagen efter vid den andra undersökningen då vi erbjöds FVP så kände jag mig lugnare. Fast resten av graviditeten så gnagde det ju i mig att barnet kunde ha DS men det var mitt barn och jag tänkte inte riskera något när jag hade gått en halv graviditet och vi hade haft problem med MF och MA tidigare.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Vårflickan

Tack, jag ska genast kika igenom dessa trådar.

• Ameos

Jag skrev nyss i din andra tråd, eftersom vi var med om något liknande som ni. För mig personligen kändes det bra att få göra fostervattenprov. Jag upplevde inte det som särskilt obehagligt utan värst var väntan på provsvaren. Det var en MYCKET jobbig vecka då jag knappt vågade svara i telefonen när det ringde... Men jag kände att ett fostervattenprov var nödvändigt för att lugna min oro, även om risken att något var fel med barnet var mycket liten. Jag var helt enkelt tvungen att veta, annars skulle jag gå och oroa ihjäl mig under resten av graviditeten. Med facit i handen så är jag glad att jag gjorde fp. Tack vare det kunde jag njuta av resten av graviditeten, vilket jag annars definitivt inte hade gjort.

• aprikos73

Jag har råkat ut för samma sak. Hade gjort ett KUB-test innan som gav mycket bra siffror. Läkarna rekommenderade inte fvp med tanke på KUB-resultatet. Man hittar cystor hos 2% av alla foster i v. 17-19, och ju bättre teknik man får desto fler foster med cystor kommer man att hitta. Cystorna är helt ofarliga och behöver inte kollas upp igen. Jag gjorde UL av annan anledning i v. 25 och då var cystorna borta.

Enligt SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) finns inget samband mellan ds och cystorna. Däremot finns ett samband mellan cystorna och trisomi 18. Det är en allvarligare kromosomavvikelse och den brukar nästan alltid upptäckas i fosterlivet. Läs gärna SBU-rapporten:

www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Fosterdiagnostik_fulltext.pdf

Här finns mer lästips:

www.babyzone.com/pregnancy/health_wellness/prenatal_tests/ultrasound/article/choroid-plexus-cyst

• Vårflickan

Vi har bestämt oss, vi gör inte fvp.

Svar på tråden FVP? (cysta i hjärnan)