• Endless Love

Biljud på hjärtat

Hej. Var på 6 veckors kontroll idag, och allt var super bra, men läkaren lyssnade på hjärtat och sa att hon hörde ett Biljud. Jag behövde inte oroa mig, plus att hon följer alla kurvor jätte bra, med de skulle skicka en tid till mig från lasarettet för de ville kolla upp det genom i så fall ett ultraljud på hjärtat.

SJÄLVKLART e man ju orolig nu... Vill ju inte att det ska vara ngt farligt!!

Är det någon som har varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden Biljud på hjärtat
  • symaskinen

Min brorson hade biljud på hjärtat, men det försvann. Det kan ju vara lite glädjande. Det är ju positivt att de kollar upp det även om dom inte tror det är något att oroa sig för.
    Hoppas att allt är bra!

• Förstagången

min son hade ett bi ljud på hjärtat då han var 7 veckor gammal vilket var välldigt oroväckande självklart
    han fick gå på två återkontroller på hjärtå allergi mottagningen å göra ultraljud på hjärtat å lyssna på det

1:a gången så såg dom ett litet hålrum i hjärtat som inte hade vuxit igen
    2:a gånegn hade det vuxit igen då var han 7 månader så dom sa att vi inte var välkomna där längre *L*

i dag är han en frisk pojke på 1 år 1 månad det va iofs förut också och man behöver inte oroa sig mer

det behöver som sagt var inte vara nåt farligt det e jättebra att dom gör såna där undersökningar så om det skulle var nåt så kan dom ju hjälpa till att fixa om d inte står rätt till ....

försök att inte oroa dig så mycket vilket förstås inte alltid e så lätt

lycka till kramisar från en mamma med en son som hade biljud på hjärtat

• Endless Love

Tack s¨jätte mycket för era svar.
    Ja man får ju hålla turmmarna att det e inte någon fara...

Kramar

• Soldyrkaren

Min son hade också blåsljud på hjärtat som nyfödd, kunde de höra, men endast experterna på området hörde det. Det blev ultraljudsundersökning, men de hittade inget trots idogt letande. Det var alltså så litet att de inte ens syntes på UL.

• majflickan

Vår son hade oxå blåsljud på hjärtat. Sen tyckte han att de andades för fort oxå, de sa att de va sånt som kunde hända o man inte behövde bli orolig. Men när de då ska göra hjärtultaljud o lungrönken, så blir man ju ändå väldigt orolig. Detta va ju medans vi fortfarande va kvar på sjukhuset o då va jag väldigt uppriven, men såhär i efterhand e jag glad att de verkligen kolla så de inte va ngn fara, allt va bara bra med honom=)

• Pojkmamma

Min son har också biljud. Vi har varit och gjort ultraljud av hjärtat men det var så lite att vi inte skall kolla det något mer. Han har aldrig känt av det.

• jordgumman

På vår flicka upptäckte de ett blåsljud på hjärtat på BB. Hon fick sedan göra ultraljud och de såg ett litet hål mellan kammrarna. Det ska med stor sannolikhet växa igen. På sexmånaderskontrollen hördes inget blåsljud. Kanske har det växt igen redan. Hon ska få göra ett nytt ultraljud när hon är 1,5 år. Läkarna säger att vi inte behöver oroa oss eftersom hon ser frisk ut och följer kurvorna hit och dit. Men det är klart att man tänker på det ibland... och blir orolig.

• malsjo

vår tjej hade blåsljudpå hjärtat när hon föddes...fick göra ul o hålet var 4 mm o en mån senare hördes inte blåsludet men han ville göra ul o då var de knappt 0,7 mm...han sa att de skulle haväxt igen till hösten...men ursh va oroliga vi vart när dom sa att hon hade blåsljud Läkaren sa att de inte va någon fara...att de var ett litet skönhets fel på hjärtat

vår lilla tös mår toppen går upp i vikt jättefint o är pigg o glad nästa ul hoppas vi på att blåsljudet ej är kvar!!

• MasterChief

TS: Hur gick det för din tjej?

Min tjej (3 månader) Sofia har både ett blåsljud och ett medfött hjärtfel. Hon medicineras för sitt hjärtfel. Blåsljudet förväntas växa bort och det är ganska vanligt att bäbisar kan ha det.

Lycka till!

• Bobline

Min dotter hade blåsljud på hjärtat, det var öppen ductus. Den växte aldrig igen utan det blev operation men operationen i sig var inte så jobbig för de är vana vid den typen av operationer o hon behövde bara vara på sjukhuset i ett dygn o efter det har det inte varit ngt. Hoppas ändå att ni slipper operationer för det är alltid skönast att vara hemma men om det blir op så är det oftast inte så farligt.
    Lycka till o fråga gärna om du undrar över ngt

• Glowstar

För ett par år sedan upptäckte de ett klickande ljud på äldsta dottern, vi var på vårdcentralen pga. någotning annat och så hämtade doktorn fler för att lyssna, då han inte visste vad det var...Lät inte som ett vanligt blåsljud...Blev ganska orolig! Fick också åka till lassa för vidare undersökning, men allt var precis som det skulle! Lycka till!

• Lillskruttan

Min dotter föddes med blåsljud på hjärtat, de upptäcktes på bb. De gjorde en ultraljudsundersökning för att se hur stort hålet var å det var väldigt litet. När hon var 6 månader gammal fick vi göra ett nytt UL på hennes hjärta å då hade det vuxit igen av sig själv. Jag blev faktiskt inte så orolig eftersom min lillasyster också föddes med blåsljud. Hon är 24 år idag å har fortfarande kvar lite av blåsljudet men mår hur bra som helst.
    Så oroa dig inte! Läkarna är superduktiga!
    Kram o lycka till

• Hushi

Det är rätt vanligt med blåsljud i hjärtat. Och det vanligaste är att det lilla hålet mellan kammrarna växer ihop. ( vår dotters ductus växte ihop) Men som Bobline skrivit så opererar man om det inte växer igen. Det är en rutin operation. Även om det alltid är otäckt när ens barn opereras så är den här operationen ett "enkelt" ingrepp och något kirurgerna är vana vid.
    Men som sagt: hos de flesta växer det bort!

• Chino

hej...

på sista läkarbesöket innan hemgången från BB upptäcktes ett blåsljud (biljud) på jonathans hjärta. jag stog redo med väskan packad och väntade på skjutsen hem då läkaren sa..."du får förmodligen inte åka hem idag"

Allt brast och jag blev såklart jätteorolig. det visade sig att Jonathan hade ett hål mellan kammrarna ett sk VSD och första tiden var jag jätteorolig. han har varit på ultraljud och ekg ett antal gånger men vid 6 månaders ålder sa de att " var inte oroliga detta kommer att växa igen av sig självt, om ett år får ni komma tillbaka och då ska ni se att det är borta"

med detta vill jag säga att jag förstår verkligen din oro och om det "bara" är ett biljud så tror jag att allt kommer att gå bra.

Blåsljud på hjärtat är väldigt vanligt och det är många som har det utan att märka av det, i värsta fall blir det operation men då är ingreppet så litet och en vanlig operation och efter den är man helt återställd...

jag hoppas att allt ordnar sig...fråga gärna om det är mer du vill veta...

• Endless Love

Hej hej, glömt att skriva tillbaka. Allt såg bra ut, biljudet var fortfarande kvar. Ska på UL nu till höset för att se om det e kvar, sen får vi se vad som händer..

Tack för er omtanke..

• Biobaluba

Ojoj....här sitter jag o läser BIL LJUD.... o undrar vad det är......
    Hur dum får man va!!!!!!
    BI ljud... *fniss*

Våran Tova hade oxå ett medfött blåsljud på hjärtat som läkaren upptäckte på hemgångsundersökningen på BB. Ul visade ett litet, litet inte mer än nån mm stort hål mellan kamrarna o sa att inom ett år har det växt bort o nu är hon en frisk o glad o pigg treåring. På ettårskontrollen var det borta.
    Sköt om er. Kram

Svar på tråden Biljud på hjärtat