• Anonym (Ullis)

Värdelös på allt :-(

Jag är verkligen inte bra på nånting.
    Jag är inte någon bra mamma, visst jag tar hand om mina barn men inte alls så där duktig som alla andra.
    Jag är dålig på mitt jobb och ej omtyckt av mina arbteskamrater.
    Jag är en dålig vän, nästan ingen vill umgås med mig.
    Jag är inte snygg och inte en speciellt kul flickvän.

Hela jag suger med andra ord.

Hur gör man för att bli en bra person?

Jag har inte alltid varit så här.
    Innan jag fick man och barn var jag en riktig partybrud som var ute jämt. Var smal och såg helt ok ut. Då hade jag självförtroende och folk ville umgås med mig.

Men efter jag fick barn försvann hela jag på nåt sätt.

Hatar att vara jag.

• Svar på tråden Värdelös på allt :-(
  • CeeJay

Inte är du helt värdelös - du är duktig på att beskriva allt hemskt som är du!!

DU suger inte utan din självkänsla och din självbild. När man blir förälder kan det bli så att man inte "hittar tillbaka" till den man var innan men måste det verkligen vara så? Kan du inte hitta nya vägar, någonting annat än en smal partybrud alla ville umgås med?

Du måste hitta en balas i tillvaron. Har du några egna intressen? Känner du din "instängd", känns det som att du själv har mest ansvar för barnet? Får du egentid?

• Eisa

Du behöver lite självkänsla tjejen. Låna några böcker om det vetja.

Alla är bättre än andra på NÅNTING.
    Men livet handlar inte om att vara "bättre" utan om att känna sig värdefull ändå.

• Anonym

Jag tror att det är viktigt att man söker hjälp om man känner sig deprimerad. Annars är det lätt att man gräver ned sig längre...
    Alla är vi bra på många saker, men det är inte alltid det lättaste att se VAD när man känner sig deprimerad.
    Det är väldigt lätt att man hittar anledningar till varför man mår som man gör. T ex. Om jag hade varit smalare/mer tränad/bl så hade jag haft mer kompisar. Om jag hade varit snyggare hade jag tyckt om mig själv mer. osv.

Man måste lära sig att tycka om sig själv. Hitta alla saker som man faktiskt är bra på. Kanske bryta lite mönster och göra saker som man tycker är roliga.
    Du kanske inte trivs på ditt jobb. Det kanske finns något annat yrke som passar dig bättre?
    Eller kanske du har något bortglömd dröm av någonting som du alltid har velat göra, men aldrig kommit dig för? En kvällskurs kanske där du får lära dig något nytt?
    Då får du lite egentid och kan lära känna dig själv. Man själv förändras och livet förändras.

Du skriver att du är en dålig vän... hur är en bra vän?
    Hur är man när man är en kul flickvän?
    Vad är det som du gör som mamma som du tycker att du kan bli bättre på?

Blev ett långt inlägg, men det är sådana saker jag funderat själv över när jag var deprimerad.

• Anonym

Är du tjock? Banta.
    Har du fula kläder? Köp nya.
    Är du illa omtyckt på jobbet? Byt arbetsplats.
    Är du svartsjuk? Strunta i det, slöseri med liv, du kan ändå inte påverka om din man hittar en ny.
    Har du inga vänner? Ta kontakt med dina gamla, förlorade du dem när du fick barn?

Det gäller att vara konstruktiv och inte deppa ner sig! Det är ingen som fixar ovanstående åt dig! Som någon skrev, önska dig de egenskaper du vill ha, så får du dem!

Svar på tråden Värdelös på allt :-(