• Tina426

ska man köpa spriten inne i Tallin eller i taxfreen?

Hej!

Åker på 3 dagars kryssning snart till tallin. Ska man köpa spriten inne i tallin på land eller i taxfreen på båten? Vad är billigast?

Visst är det billigt att shoppa och äta i tallin?

• Svar på tråden ska man köpa spriten inne i Tallin eller i taxfreen?
  • Jessie74

Det beror på vart i Tallinn man handlar. Billigast är det på de stora köpcentrumen som ligger i utkanten av stan. Men det börjar bli dyrt i Estland nu. Inte som för några år sedan då man shoppade och åt för under halva priset mot hemma.

• Tina426

Vet ju inte riktigt vart i tallin vi hamnar har 1 dag på oss där..så det blir väl mitt i.sett från hamnen då.

Så vad tror du?

• Tecken

Jag hade handlat i Talinn, inte alltid man får köpa så mycket i Taxfreen - alla rederier har olika regler, kolla upp det innan.

• Jessie74

Tallinn är inte så stort så det är lätt att ta sig runt där. Haffa någon och fråga vet ja. Ester är trevliga människor som gärna hjälper till.

• Tina426

tänkte så också, men en dum fråga kanske men hur vet dom vah ´´d köpt i tallin och taxfreen när kommer tilltullen?

• Tecken
    Tina426 skrev 2008-09-27 18:56:54 följande:
    tänkte så också, men en dum fråga kanske men hur vet dom vah ´´d köpt i tallin och taxfreen när kommer tilltullen?
    Det handlar inte om tullen. Varje gång man handlar sprit på båten, så drar de boardingkortet. Hos en del rederier får man bara handla 1liter starksprit, sedan säger boardingkortet ifrån i kassan...
  • Tina426

ja juist det så var det ja. Men finns det inga regler om hur mycket man får föra från tallin till båten och sen till sverige?

• Tina426

tackarnu förstår jag!! Perfekt,,

Hoppas dte är billigare att handla i tallin än sverige då.

• inze

När jag åkte var det mycket billigare iland än på båten. Sen beror det ju också på om det är vissa märkesvaror man tänker köpa eller om det går bra med inhemska estniska varianter av sprit m m. Man kan ju kolla vad det kostar i taxfree på vägen dit så man har att jämföra med.

Sen är det ju alltid billigare en bit från hamnen men då måste man ju också släpa det man köper genom stan.

När jag åkte var det tillräckligt billigt i butiken inne i färjeterminalen för att jag skulle handla lite där. Men jag köpte bara några få flaskor så några kronor hit eller dit hade ingen större betydelse.

Äta och dricka i Tallin var betydligt billigare än iland här. Bl a åt vi matiga pannkakor som kostade ca 30 kr (i svenska pengar) och läsk till kostade under 10:-. Dotterns skulle promt in på McD i Tallin och även där var priserna lägre än här hemma.

Vad ni inte får missa är ju svårare att råda om men bege er gärna upp till utsiktsplatserna högst upp i stan där man har väldigt bra utsikt över stan.

tallin.jpg
    Klicka för större bild.

Svar på tråden ska man köpa spriten inne i Tallin eller i taxfreen?