• flowerLowa

sockerförbud i förskolan - FÖR ELLER EMOT?

ALTERNATIV:

FÖR TOTALT SOCKERFÖRBUD: Du anser att det inte skall förekomma socker i någon form på förskolan. Inte i varken mat eller fika, glass m.m. Absolut inget födelsedagsfika!

FÖR DELVIS SOCKERFÖRBUD: Du anser att man skall MINSKA på onödiga sockerfällor i förskolan, t.ex. fredagsglassen, bullen, kexet, inget socker på gröten/filmjölken. födelsedagsfikan kan minskas till t.ex. en liten glasspinne per barn - inte mer!

EMOT SOCKERFÖRBUD: Du anser att det ska vara som det "alltid" har varit. Fredagsfika, socker på gröten/filen m.m. Inget ska minskas ner! Födelsedagsfika som vanligt med big pack-glass med tillhörande strössel, kolasås, chokladsås, rån m.m.

TVEKSAM - EJ TAGIT STÄLLNING I FRÅGAN: Du är inte insatt i ämnet ännu, vet inte vilken sida du står på

ANNAT: Hur tänker just du??
    (¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden sockerförbud i förskolan - FÖR ELLER EMOT?
  • Tyche82

På vår förskola firas födelsedags barnen med frukt och ansiktsmålning. Ingen glass, inga bullar, ingen saft. Jag tycker det är bra.

Födelsedagsbarnet får sitta på en särskild stol och önska vad gruppen ska göra samma dag/dagen efter. 
    Dom har tagit bort ketchup till vanliga maten MEN två gånger om året (en gång per termin) så går dom ut och grillar i skogen och då har dom ketchup med.
    Det känns bra för oss.
    Jag har inget emot att mina barn äter socker ibland däremot avgör jag helst själv när.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • hannahlilla

Jag är för delvis sockerförbud, allt behöver inte tas bort men minskas. Jag tycker en bulle kan vara okej ibland, det jag stör mig mest på är det vita brödet och att de endast serverar vit pasta och vitt ris, hade gärna sett mer variation på den fronten.

• Senap
    Tyche82 skrev 2008-09-27 19:37:55 följande:
    På vår förskola firas födelsedags barnen med frukt och ansiktsmålning. Ingen glass, inga bullar, ingen saft. Jag tycker det är bra.Födelsedagsbarnet får sitta på en särskild stol och önska vad gruppen ska göra samma dag/dagen efter. Dom har tagit bort ketchup till vanliga maten MEN två gånger om året (en gång per termin) så går dom ut och grillar i skogen och då har dom ketchup med.Det känns bra för oss.Jag har inget emot att mina barn äter socker ibland däremot avgör jag helst själv när.
    Har vi samma dagis?
    Nej, vi har nog ingen ansiktsmålning. Men i övrigt lika.
    My sugar is raw
  • flowerLowa

jag anser att det man ska jobba på är att får bort det gamla beteendet med att ALLTID fira allting med mat/godis/glass/fika. Om vi vill skapa sunda matvanor i samhället så är det en bra början att sluta känna tvång att tugag på nånting sött såfort nån fyller år eller dylikt.

I mina ögon är det helt utmärkt med frukt och att göra barnet extra uppmärksammade med en särskild födelsedags-stol, bestämma lek, etc.

(¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
  • W W

Jag vill inte ha något sockerförbud eftersom jag anser att alternativen till socker gör mer skada än sockret. Men fredagsfikat är inte alls ett måste, eller nyttigare alternativ snarare. Att ha socker på filen känns onödigt medan att ha det på gröten känns absolut nödvändigt i någon form (sylt eller socker) eftersom gröt utan socker blir totalt oätlig (i mina ögon).
    Allt med måtta, så även socker.

Skulle hellre se ett förbud mot sötningsmedel, en hel del e-nummer mm.

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • Tant Green

Jag tycker inte man behöver en massa vardagssocker (men det måste inte gå till överdrift, lite ketchup eller lingonsylt är ok ibland) men att man kan ha det till fest.

• W W

Jag vill inte ha något sockerförbud eftersom jag anser att alternativen till socker gör mer skada än sockret. Men fredagsfikat är inte alls ett måste, eller nyttigare alternativ snarare. Att ha socker på filen känns onödigt medan att ha det på gröten känns absolut nödvändigt i någon form (sylt eller socker) eftersom gröt utan socker blir totalt oätlig (i mina ögon).
    Allt med måtta, så även socker.

Skulle hellre se ett förbud mot sötningsmedel, en hel del e-nummer mm.

• hannahlilla

W W skrev 2008-09-27 20:00:35 följande:

Jag vill inte ha något sockerförbud eftersom jag anser att alternativen till socker gör mer skada än sockret. Men fredagsfikat är inte alls ett måste, eller nyttigare alternativ snarare. Att ha socker på filen känns onödigt medan att ha det på gröten känns absolut nödvändigt i någon form (sylt eller socker) eftersom gröt utan socker blir totalt oätlig (i mina ögon). Allt med måtta, så även socker. Skulle hellre se ett förbud mot sötningsmedel, en hel del e-nummer mm.
    Sötningsmedel och e-nummer borde inte existera nånstans, speciellt inte på förskolan, håller helt med.
  • W W
    hannahlilla skrev 2008-09-27 20:01:36 följande:
    W W skrev 2008-09-27 20:00:35 följande: Sötningsmedel och e-nummer borde inte existera nånstans, speciellt inte på förskolan, håller helt med.
    Nope, ändå existerar det överallt
  • hannahlilla

W W skrev 2008-09-27 20:03:40 följande:

Nope, ändå existerar det överallt
    Ja, man blir ju galen över att behöva stå och läsa innehållsförteckningar på allt man köper.
Svar på tråden sockerförbud i förskolan - FÖR ELLER EMOT?