Kan en tioåring lida av kleptomani?
Mina föräldrar har ett helgbarn. Han är hos dom var tredje helg. Nu har det visat sig att han börjat sno saker. Förra gången kom han och visade sin nya mobil. En likadan mobil som jag har haft som extra telefon. Idag var jag hemma hos dom när killen var där, jag bad att få kolla på telefonen och jag är väldigt säker på att det är min, skav märken på samma ställe är ju ganska osannolikt på en ovanlig mobilmodell. När jag konfronterar honom säger han att han köpt den av en kompis.
Mamma hittade även ett fickur i hans ryggsäck idag, som pappa fick i födelsedagspresent förra söndagen. Stackars killen blånekar och vet inte hur den hamnat där. Jag misstänker ju att killen har stora problem. Det värsta är att han verkar själv tro på vad han säger. Tycker så synd om honom...
Hur bemöter man en sån här grej? Kallas detta kleptomani? Tycker ärligt att det verkar konstigt att han tar med sig en mobil, som han snott av mig, tillbaka och visar upp den stolt!?! Det verkar som han faktiskt tagit grejerna utan att han själv kommer ihåg det.
(Detta handlar inte alls om att jag behöver mobilen som pryl. Utan att mina föräldrar måste lita på honom.)