• Anonym (jobbigt)

Kan en tioåring lida av kleptomani?

Mina föräldrar har ett helgbarn. Han är hos dom var tredje helg. Nu har det visat sig att han börjat sno saker. Förra gången kom han och visade sin nya mobil. En likadan mobil som jag har haft som extra telefon. Idag var jag hemma hos dom när killen var där, jag bad att få kolla på telefonen och jag är väldigt säker på att det är min, skav märken på samma ställe är ju ganska osannolikt på en ovanlig mobilmodell. När jag konfronterar honom säger han att han köpt den av en kompis.

Mamma hittade även ett fickur i hans ryggsäck idag, som pappa fick i födelsedagspresent förra söndagen. Stackars killen blånekar och vet inte hur den hamnat där. Jag misstänker ju att killen har stora problem. Det värsta är att han verkar själv tro på vad han säger. Tycker så synd om honom...

Hur bemöter man en sån här grej? Kallas detta kleptomani? Tycker ärligt att det verkar konstigt att han tar med sig en mobil, som han snott av mig, tillbaka och visar upp den stolt!?! Det verkar som han faktiskt tagit grejerna utan att han själv kommer ihåg det.

(Detta handlar inte alls om att jag behöver mobilen som pryl. Utan att mina föräldrar måste lita på honom.)

• Svar på tråden Kan en tioåring lida av kleptomani?
  • SIN74

Med tanke på att barn kan visa upp ångest, tvångshandlingar så borde de väl också kunna vara kleptomaner. Jag vet inte dock. Ett rop på uppmärksamhet/hjälp kanske?

• tjubanna

Ja, en 10-åring kan absolut vara kleptoman och det är mycket möjligt att han faktiskt förträngt att han tagit  t ex din mobiltelefon! Hjälp finns att få genom BUP och det kanske han redan har i och med att han är placerad hos dina föräldrar var tredje helg?

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • strojes

Han behöver ju helt klart hjälp! Det kanske inte är något jätteproblem nu men om han inte får den hjälp han behöver så kan det ge honom stora problem senare. Men jag vet tyvärr inte vart ni ska vända er. Det kan ju ligga något annat bakom som är orsaken till att han tar saker framförallt om han inte är medveten själv eller tror på sina egna historier.

• ugglan

Min lillebror hade en kompis som gjorde på detta sätt också. Han hade ett tvångsbeteende som gjorde att han snodde grejer å diktade ihop historier om hur han fått dom i sin ägo, han trodde själv stenhårt på dessa historier. Vet att han fick hjälp sen men inte hur och om det blev bättre, han började i en specialskola.

• Anonym (jobbigt)

Ja usch, tycker verkligen synd om honom. Det är samtidigt nästan lite  obehagligt om han liksom kan förtränga såna här saker....

Vet inte om jag gillar tanken på att min son ska leka med honom mer?
    Min son är 4, och ser verkligen upp till denna killen. Man får intrycket av honom att han är ganska smart, skulle kunna tänka mig att han skulle kunna manipulera min son att göra konstiga saker. Eller är man helt ute och cyklar när man resonerar såhär?

• Anonym
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-09-27 21:04:50 följande:
    Ja usch, tycker verkligen synd om honom. Det är samtidigt nästan lite  obehagligt om han liksom kan förtränga såna här saker....Vet inte om jag gillar tanken på att min son ska leka med honom mer?Min son är 4, och ser verkligen upp till denna killen. Man får intrycket av honom att han är ganska smart, skulle kunna tänka mig att han skulle kunna manipulera min son att göra konstiga saker. Eller är man helt ute och cyklar när man resonerar såhär?
    Många barn som inte mår särskilt bra brukar ha en förmåga att förtränga svåra saker och en del av dem är bra på att manipulera sin omgivning. Nu har du lyckats genomskåda denna pojkens sätt att vara på verkar det som och jag tycker att du ska vara rak emot honom och berätta vad du vet eller tror dig veta. Jag tycker absolut inte att du inte ska tillåta ditt eget barn att leka med honom! Pojken behöver nog all uppmärksamhet och stöd han kan få! Det är inte helt omöjligt att han kommer på bättre tankar och kanske t om slutar med att stjäla saker om han bara får tillräckligt mycket uppmärksamhet! Om du orkar så råder jag dig till att lyssna på honom, få hans förtroende och ställa upp för honom så mycket du kan. Om du inte orkar så tycker jag att du ska vända dig till i första hand dina föräldrar som ju är avlastningshem åt pojken och i andra fall till soc eller vilka det nu är som organiserar det hela!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2008-09-27 21:19:27 följande:
    Många barn som inte mår särskilt bra brukar ha en förmåga att förtränga svåra saker och en del av dem är bra på att manipulera sin omgivning. Nu har du lyckats genomskåda denna pojkens sätt att vara på verkar det som och jag tycker att du ska vara rak emot honom och berätta vad du vet eller tror dig veta. Jag tycker absolut inte att du inte ska tillåta ditt eget barn att leka med honom! Pojken behöver nog all uppmärksamhet och stöd han kan få! Det är inte helt omöjligt att han kommer på bättre tankar och kanske t om slutar med att stjäla saker om han bara får tillräckligt mycket uppmärksamhet! Om du orkar så råder jag dig till att lyssna på honom, få hans förtroende och ställa upp för honom så mycket du kan. Om du inte orkar så tycker jag att du ska vända dig till i första hand dina föräldrar som ju är avlastningshem åt pojken och i andra fall till soc eller vilka det nu är som organiserar det hela!
    Hmmm, fattar jag dig rätt nu? Du tycker att min son ska få leka med honom i forsättningen oxå?

Jag tänkte så med, att man inte ska göra så stor grej av detta utan kontakta profesionell hjälp, i form av en psykolog eller något. Men det är ju upp till socialtjänsten.

Jag pratar med honom och så. Men jag åker ju inte hem till mina föräldrar för att umgås med honom direkt. Vi har idag konfronterat honom tillsammans, jag och mamma. Det gick sådär bra. Men jag försökte lugnt och sansat förklara för honom att jag är säker på mobilen är min. Han hävdade bestämt att han köpt den av en kompis. Vi kom lixom inte längre än så. Jag tog inte tillbaka mobilen, eftersom jag tyckte att han behövde komma till egen insikt med vad han gjort. Fast nu sitter jag här och funderar på om jag skulle tagit den iaf...... Svårt att hantera såna här problem tycker jag!?!?
Svar på tråden Kan en tioåring lida av kleptomani?