• Sapho

Sälja först? Köpa först??

Hur gör man egentligen? Har en lägenhet och vill köpa hus. Insatsen har vi endast i vår lägenhet på mellan 130000-17000kr. Huset kostar runt 1,3-1,5miljoner.

Ska man sälja först och hoppas på att man hittar ett hus innan inflyttning? Eller ska man försöka paniksälja när man köpt ett hus?

Hur gjorde ni? Vet att det finns försäkringar för "dubbla hyror"...vet ni vart?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-27 22:32
    Jag menar såklart att när man vill skriva på kontraktet. Man kan ju inte köpa ett hus innan man har handpenningen ; )

• Svar på tråden Sälja först? Köpa först??
  • Freiya

köpt först, helt klart.
    tänk om man säljer, och sen står man där utan nånstans att bo, jättekul.

sen beror det ju förstås på efterfrågan på lägenheten man har också, om den är lätt- eller svårsåld, men med bostadsbristen som är nu så är det säkert inga problem att få sålt.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • gbgumman

Beror på om ni kan bo någonannanstans emellan. Annars så gör de flästa så att de klper först. Men jag vet de som flyttar hem till föräldrar.

• Savanna555

Jag skulle vara lite försiktig med att köpa innan jag sålt i dagsläget när bostadsmarknaden är så pass osäker som den är. Jag har vänner som för tillfället sitter med dubbla lägenheter trots att deras äldre lägenhet ansågs vara lättsåld... Det har varit många som tittat på den, några har anmält intresse men samtliga avvaktar ränteutvecklingen och törs inte köpa.

• Jaime

En viktig parameter är hur mycket hyran är på ditt nuvarande boende. Klarar du ett halvår med båda boendena kvar?

Håller generellt med Savanna men i det här fallet känns det vettigt att köpa först och sälja sedan.

Frågar du däremot en mäklare kommer de att säga att du köper först och säljer sen. Fantastiskt bra påtryckning för säljaren att ta ett lägre bud om mäklaren och köparen vet om att hon sitter med två boenden...

• Micke
    Freiya skrev 2008-09-27 23:29:00 följande:
    köpt först, helt klart.tänk om man säljer, och sen står man där utan nånstans att bo, jättekul.sen beror det ju förstås på efterfrågan på lägenheten man har också, om den är lätt- eller svårsåld, men med bostadsbristen som är nu så är det säkert inga problem att få sålt.
    Skulle säga tvärtom. Bättre att sälja först, men att sätta tillträdesdatum relativt långt fram. Då har man tid att leta boende. Värre att köpa först, och sen inte få gamla bostaden såld, alternativt inte få ut så mkt pengar som man behöver för den.
  • sparapengar

Håller med Micke.
    Inget problem med att sälja först.
    Fördelen är då att man vet vad man fick för bostaden.
    Att paniksälja bostaden av rädsla för att sitta med dubbla hyror är aldrig en bra ide.

• Stugmamman

Jag tycker att du ska ta kontakt med en mäklare och fråga om din lägenhet ligger i ettområde där det är lätt att sälja eller inte. På den mäklarbyrå där jag praktiserar ger vi rådet att vara försikrig med att köpa först och sälja sedan men det är i ett litet samhälle.

• Wipperman

Sälj först.
    Köp sen.
    Mycket tyder på att huspriserna kommer att gå ner ännu mer.

Svar på tråden Sälja först? Köpa först??