• Alfonz

Nässelfeber...

*klia, klia, klia*

Jag har fått nässelfeber! =( Var hos läkaren igår och det finns inget att göra åt. Har massor av små röda prickar över heeela kroppen som kliar och kliar och kliar =( I vanliga fall brukar man få antihistaminer, men det går inte nu, eftersom man inte vet om det är skadligt för "Pyret".

Det läskigaste av allt är att ingen heller vet hur länge det håller i sig. En vecka...en månad...ett år...

Är det någon annan som fått detta? Är det någon som vet om det har att göra med graviditeten eller inte?

/Kramiz A (18+1)

• Svar på tråden Nässelfeber...
  • mamy

Hej!

Jag hade det för cirka en vecka sedan (v.16). Var helt övertygad om att det beror på att jag bor utomlands och att jag reagerat på någonting här, men sen kom jag på att jag hade det en gång i höstas också och då var jag också gravid (fick tyvärr MF då) så nu när du säger att du också fått det så börjar man ju undra om det kan bero på graviditeten? Jag hade utslag som flyttade sig till alla möjliga olika ställen på kroppen, men var värst på armarna och ryggen förutom på natten då det kom på hela kroppen och fy vad det kliade! Det som var lite bra var att det båda gångerna har gått över på 2-3 dagar. Se till attt du har någon salva som du kan ha på utvärtes och som lindrar klådan och använd lössittande bomullskläder och försök hålla dig så sval som möjligt, framförallt på natten. Håller tummarna att det går över snart för dig med!!

• Fru Stjärna

Tavergyl brukar man ju ge gravida vid allergi, detta fungerar också mot nässelfeber. Så det borde du ju kunna ta, det har i alla fall fungerat för mig! Klådan är ju fruktansvärd...

• Alfonz

Hm..ja, ska ringa min bm i morgon och höra med henne.

/Kramiz A (18+1)

• Mallan76

Lider också av en närmast outhärdlig klåda, speciellt brösten. River och river fast jag borde låta bli...
    Frågade min BM idag, men hon kunde inte säga vad det var, mer än att man som gravid är mer känslig för klåda p.g.a. alla hormoner. Själv tror jag det blir värre av fukt och värme som det ju gärna kan bli innanför en trång BH eller tighta strumpor. Därför borde det vara bra att "lufta" så möjligt och kanske prova barnpuder eller något annat uttorkande. Vissa andra kan förstås få klåda av att huden är för torr och då gäller det ju istället att smörja med mjukgörande.
    Det stämmer att Tavegyl är det enda vi gravida kan ta i läkemedelsväg mot klåda.

• Brean

Jag har också fruktansvärd klåda. Som små röda utslag över hela kroppen. Fick Tavegyl, men det verkar bara bli värre. Jag kan inte sluta killa...Det är olidligt! Tips till mig..

• ByggareBob

På barn med vattenkoppor säger dom ju att det lindrar med potatismjöl på det som kliar, testa! Jag lider med er...Jag hade nässelfeber när jag kom hem från BB som höll i sig i tre dagar, jobbigt. Jag hade fått en smärtlindringstablett, den tror jag var boven i dramat.

• Nina 78

Cortisonsalva är bra annars om inte tavegyl hjälper.

Nina

• Alfonz

Ni som har haft eländet...hur länge höll det i sig?

/Kramiz A (18+2)

• Fru Stjärna

Jag har bara fått nässefeber i samband med förkylningar. Då har det börjat med att fötterna svullnat, så det kännts som om jag gått på vätskefyllda kuddar. Även händerna har svällt. Sedan har nässelutslagen kommit, främst på insidan av låren och på bröstet. Vid ett tillfälle har det även gått upp i ansiktet så att kinderna och läpparna började svullna, men då blev jag tvungen att åka in akut och få kortison för att inte riskera andnöd. Men hela förloppet har legat kring en vecka, sedan har det gått över helt. Men jag har bara haft olidlig klåda i kanske två-tre dagar.

Hoppas att du mår bättre!

• Alfonz

Hej där!

Ja, nu mår jag mycket bättre! Detta är tredje veckan jag är hemma och sjukskriven, men på måndag bär det av till jobbet igen.

/Kramiz A (20+0)

Svar på tråden Nässelfeber...