• Rastafairy

Ricinolja vid förstoppning snabba svar...

min dotter är trög i magen av ersättningen hon får, och har nu ganska så jätte ont och verkar inte få ut bajset.
    vi ger henne 5 ml Laktulos vid morgonen.
    men hon vill bajsa igen på kvällen och har då jätte svårt att få ut det.

Någon som vet om man kan ge ricinolja? då vi har detta hemma, vid dosering?
    5ml laktulos är ju maxdosen

Behöver snabbt svar hon är jätte ledsen, hon är 2 månader.

• Svar på tråden Ricinolja vid förstoppning snabba svar...
  • Tjohalia

Om inte laktulosen hjälper tycker jag ni ska kontakta bvc. En kompis till mej hade det så med sin som och det visade sej att han var mjölkallergisk och det var därför han var hård i magen och laktulosen inte hjälpte.
    När det gäller ricinoljan vet jag inte... Har aldrig hört talas om att man kan ge det till små bebisar. Vi blev rekomenderade microlax när dottern var förstoppad (första gången vid 5 veckor). Har du testat att tempa henne i rumpan? det kan stimulera igång bajsreflexen.

• Tjohalia

Annars kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen eller jourcentralen eller akuten, dom är ju även till för rådgivning och kan kolla upp om du kan ge ricinolja, annars kanske du får åka upp med henne för att få ett microlax. men ring är mitt tips, dom kan hjälpa er mycket bättre än nån på familjeliv.

• Hervor 1

Tycker jag absolut inte att du skall ge. Ring sjukvårdsupplysningen för råd!

• Rastafairy

vi ger henne redan mjölkfritt då det finns konstaterad kännslighet mot mjölk
    laktulosen funkar på morgonen.

har provat att delat upp det också, vilket var bäst

• Tjohalia
    Rastafairy skrev 2008-09-27 22:55:47 följande:
    vi ger henne redan mjölkfritt då det finns konstaterad kännslighet mot mjölklaktulosen funkar på morgonen.har provat att delat upp det också, vilket var bäst
    Ni kan ju testa att ge hälften på morronen och hälften på kvällen, så gör vissa.
    Men ni måste ju göra nåt nu om hon har ont och gråter! Ring och rådfråga någonstans, jag brukar ringa jourcentralen (som tidigare var akuten) om jag undrar över något och dom är duktiga på att svara på frågor och några gånger har vi fått åka in, bla en gång när dottern var så förstoppad att vi inte ens fick in microlaxet i rumpan på henne (då var hon 1,5 år), men man kan även få åka in för att få ett microlax om man inte har något hemma, dom kan även ge det medans man är där om man inte vill göra det själv.
  • Rastafairy

ok nu sover hon iaf..

Vi får se i morron nu ska hon ju få sin lactulosdos i natt när hon vill ha flaska i gen o förhoppningsvis bajjar hon då. Vill inte ge henne en pyttedos då o en senare på dagen för då kommer hon inte få ut de hon har nu..

Hur många timmar ska de gå i mellan laktulosdosen 5 ml?
    12 timmar el 24 tim?

Så jävla jobbigt. gahh..

• Tjohalia

alltså, laktulos är ju inget som är direktverkande utan det måste hinna igeom tarmsystemet för att fungera så jag tror inte att det har med det att göra att hon kan bajsa på morronen och inte på kvällen. Det tar ju ofta 2-3 dagar innan man ser effekt när man börjat med laktulos eftersom det måste hinna hela vägen så att säga.
    men det kan ju vara så att det tar 24 eller 48 timmar ganska exakt för din dotter och då får ni effekten på morronen av det hon fick en eller två dagar tidigare om du förstår vad jag menar. provar du att ge hälften på morronen och hälften på kvällen så kanske det ger resultat om 2-3 dagar eftersom hon då får det lite mera utspritt.

• Tjohalia
    Rastafairy skrev 2008-09-28 09:58:39 följande:
    ok men hon bajsar alltid ett par timmar efter en dos så kan det inte vara olika
    nja, det har nog snarare med att göra att hon fått det samma tid nån dag innan och att hon kanske är punktlig med sitt bajsande, laktulos är inte så snabbverkande. Min son bajsar i princip alltid på morronen och efter han ätit middag, vissa ungar kan man ställa klockan efter

Men ring och prata med bvc, man brukar kunna höja dosen om man har läkarordination på det, säg som det är att på morronen går det bra men på kvällen är hon förstoppad och kan inte bajsa.
  • Rastafairy

ok nu har ja delat upp de igen..de kankse duger.

Hon har bajjat nu iaf och det är så skönt hon är så glad o ler o ler o är avslappnad! Man blir jätteglad när hon slipper ha ont!!

• Tjohalia

Vad skönt Du kanske skulle köpa hem microlax så att du har det om det behövs nån gång... Det räcker att ge en halv tub när dom är så små (jag gav min dotter första gången när hon var 5 veckor, på ordination från bvc, och dom sa att jag skulle ge ett halvt).

• ronjarövare

Jag har inte hört att 5 ml är maxdosen med laktulos, e det så???? När jag fick det ordinerat för vår lille son så sa läkaren att man får prova sig fram vad som passar just den bebisen, men prova med ca 1 ml per måltid, och öka om det behövs och minska om det behövs....nu ger vi en slurk varje måltid, mäter inte.... Läkaren borde väl inte sagt detta om det var farligt.....Blev nu lite nojjig..... Men vår son blir stenhård om han inte får laktulos......

• Hervor 1

Det kanske är annorlunda med barn då? När man behandlar vuxna med lactulos så skall man ge dosen på morgonen (bäst effekt eftersom den fysiska aktiviteten dagtid påverkar tarmen positivt).
    Effekten utav medlet brukar komma efter några timmar.
    Läser man i FASS finns en given maxdos men man får ju ge den dos som har effekt.
    Lactulos är helt ofarligt för tarmen och man kan inte bli "beroende" utav medlet.
    En biverkan är dock gaser och har man mycket utav den varan kan man ju få lite ont i magen..

Finns en hel drös med livsmedel, utöver mejeriprodukter, som verkar stoppande, exempelvis majs och banan. Viktigt med mycket vätska. Fibrer är bra för tarmen men då är det extra viktigt med vätska eftersom det annars får en motsatt effekt - dvs stoppande.. Fast detta var kanske inga nyheter..

• Rastafairy

tack för era svar!

Då tänker jag inte snåla med laktulosen morron o kväll utan ge så lillan kan bajsa! Inte vräsa på men ge så hon kan få ut bajset såklart.

Ska höra med min BVC sköterska oxå.

Men ge en liten skvätt vid varje mål kankse är att föredra då de blir "jämmt" fördelat över dagen? Bifidus innehåller ju laktulos o de bir ju vid varje måltid..

Nej orkar inte se henne ha ont.

Svar på tråden Ricinolja vid förstoppning snabba svar...