• levelivia

Hur ta bort oljefläckar på rosa regnjacka...

Ja...som frågan lyder... Jag var oförsiktig när jag skulle lyfta barnvagnen ur bilen och råkade få baksidan av barnvagnshjulen med smörjolja mot jackan. Nu har jag flera svarta fläckar på min nya rosa regnjacka och vet inte hur jag ska få bort dem på bästa sätt, om det ens går. Tips emottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Hur ta bort oljefläckar på rosa regnjacka...
  • bisektris

Jag skulle prova med diskmedel. Det är det enda jah har fått bort envisa fettfläckar med, och då även riktigt gamla fläckar.

• mimmi 1

Ta-bort olja.. den är bra, man häller ta-bort olja på fläcken och skrapar med nageln tills oljefläcken är borta. sedan kan man gnida in med diskmedel eller hård tvål, och tvätta i maskin, för ta-bort oljan luktar lite starkt..
    Jag fick bort olja från ett par ljusgråa prasselbyxor med Ta-bort-olja ( inte ta-bort fläck sprej )

Jag har även fått bort olja med att gnida in med hård våt tvål, och sen in i maskinen...

• missteddy

jag tog bort olja från min skötväska med hjälp av galltvål så testa den

• bisektris

Just det....

Kemisk bensin är också kanon, men det vet jag inte om det funkar att använda på en regnjacka. Men då kan man ju prova på ett osynligt ställe först.

• levelivia

Hej och tack för tipsen. Jag har redan testat kemisk ren bensin och det tog inte bort oljan alls...jackan verkade dock tåla behandlingen. Jag har också testat diskmedel och Vanish efter tips från sambon utan att fläcken ens har bleknat. Galltvål ska jag prova, var kan man köpa det?

• missteddy
    levelivia skrev 2008-09-27 23:40:35 följande:
    Hej och tack för tipsen. Jag har redan testat kemisk ren bensin och det tog inte bort oljan alls...jackan verkade dock tåla behandlingen. Jag har också testat diskmedel och Vanish efter tips från sambon utan att fläcken ens har bleknat. Galltvål ska jag prova, var kan man köpa det?
    jag vet inte vart det finns där du bor men kolla på hemsidan http://www.galltval.se/
  • levelivia

Jag har fått låna galltvål av en väninna nu, ska se om det fungerar. Annars tar jag gärna emot flera tips.

• levelivia

Nej, galltvål fungerade inte heller. Det blir nog att köpa en ny jacka istället...:(

• missteddy
    levelivia skrev 2008-09-28 21:45:47 följande:
    Nej, galltvål fungerade inte heller. Det blir nog att köpa en ny jacka istället...:(
    hur gjorde du? arbetade du in tvålen först sedan tvättade du jackan om du har flytande tvål så kan du sätta en dl i maskinen och tvätta i
  • levelivia

Jag dränkte in och gnuggade länge och väl och tvättade sedan i maskin, fläckarna blektes något men är ändå stora och svarta på ljusrosa jacka. Jag hade inte tillgång till flytande tvål men ska köpa det och göra ett nytt försök och se om fläckarna kanske bleks lite till.

• gaffsan

Testa annars att smörja in fett, ju fetare desto bättre.Viking sko/låder fett kan funka.

• mimmi 1
    missteddy skrev 2008-09-28 21:54:53 följande:
    hur gjorde du? arbetade du in tvålen först sedan tvättade du jackan om du har flytande tvål så kan du sätta en dl i maskinen och tvätta i
    vill avråda från att hälla en hel dl flytande tvål i tvättmaskinen! det löddrar ju alldeles för mycket..

Gnid in fläcken med tvål i stället...( det har ju TS rdan gjort, men ett tips till andra)
  • missteddy
    mimmi 1 skrev 2008-09-30 19:38:03 följande:
    vill avråda från att hälla en hel dl flytande tvål i tvättmaskinen! det löddrar ju alldeles för mycket..Gnid in fläcken med tvål i stället...( det har ju TS rdan gjort, men ett tips till andra)
    jag gör alltid det har aldrig löddrat för mej
Svar på tråden Hur ta bort oljefläckar på rosa regnjacka...