• Tjohalia

Mössa på sommaren?

Jag undrar hur viktigt det är med mössa på sommaren åt bebisar? min dotter är tre månader, och jag tänker inte på mössa som solskydd utan som skydd mot blåsten... Ibland är det ju så varmt (som nu i helgen) att hon rinner bort även i den tunnaste mössan...

• Svar på tråden Mössa på sommaren?
  • ebben

jag har alltid ansett att det är rätt viktigt! Att skydda de från solstrålar..........Har tunna mössor med skärm eller så så det gärna skyddar öronen också............Barnen är ju mycket i sol i vagnen mm,så för mig är det absolut självklart.men alla gör som de vill!!

• Veliga Mamman

jag använder bara solhatt/tunn mössa när hon är i solen eller blåsten, i vagnen eller i lä/skugga får hon vara utan...

• luzorsus

oftast har vår tjej mössa, hon är nu 7 månader. På BB sa de att deskulle ha mössa hela första året helst, bland annat som skydd mot vind och båst, inte bara mot sol...........

• Tjohalia

Mot sol har jag ju givetvis skydd, antingen solhatt eller nåt annat, det var just för blåsten jag undrade hur viktigt det var, jag har nämligen inte hört nåt, ska fråga då vi ska på bvc nästa gång men det är inte förrens den 21:a...
    nån mer som hört nåt?

• betsla

Jag funderade just på samma sak idag när vi var ute. Självklart har jag solhatt på Tovisen, men där vi bor (uppe på en höjd) så blåser det ju nästan jämt...

• syster mini

Solhatt har jag på hela sommaren första åren. Mössa i värmen låter onödigt, kokt bebis är inte heller bra.

• Nana 24

Lagom är nog bäst, inte mössa om det är så varmt som det har varit nu, då skulle nog vår minsting med på fem månader vara kokt, eftersom han är så varm av sig.
    Är vi ute och går i solen har jag keps eller solhatt på honom, och sedan har jag köpt ett sådant skydd som skyddar mot UV strålar som man sätter över vagnen, han sitter som i en hydda där inne. Man ska vara försiktig med solen och akta blåsten på småttingarna.
    Jag vet att min mamma sa till mig med den förste sonen att han alltid måste ha mössa på, men med nummer två har jag det med måtta. Är det varmt och inte blåsigt så slipper han den

• Tisan

Om det blåser har jag absolut en tunn bomullsmössa, annars får det räcka med solhatt!!

• Tjohalia

tack för era svar!
    Min mamma är nästan manisk med att jag alltid ska ha mössa på lillan för att det inte ska blåsa i öronen på henne, men t.o.m hon har börjat undra över om det är så viktigt särskilt nu med 25 graders värme ute...
    Igår tyckte hon inte ens att jag kunde lägga lillan naken på en filt INNOMHUS eftersom hon hade båda dörrarna öppna, hon var rädd att det skulle dra kallt och att det skulle dra i öronen på henne (27 grader varmt igår och det kändes knappt att det drog från dörrarna...)... Det var visst JÄTTEVIKTIGT förr sa hon...

• Jambosana

Friska barn blir inte sjuka med lite blåst i öronen. Jag har tunn babyhjälm om det är 10- 15 +-grader, annars inget, för i vagnen är det vindstilla.

Solhatt absolut om han sitter i Babybjörnen!

Sonen är en svettig kille, så mössa går bort när det är varmt.

Svar på tråden Mössa på sommaren?