• Angel of life

Blodgruppen står inte i journalen

Hmmm ska det inte stå på journalen från mvc, vilken blodgrupp jag har??? är ju dne som ska med på förlossningen sen...hittade ett inlägg om... o rh negativ o det är ju det jag har...fick spruta förra gången, men nu står dte inte alls något om vilken blodgrupp...

• Svar på tråden Blodgruppen står inte i journalen
  • HelleL

Jag vet inte om det står i min journal, men jag har ett 'eget' papper för blodgrupp. Är också 0 Rh-. Har lagt det i samma mapp som journalen inför förlossningen.

• Angel of life

får prata med min bm helt enkelt...får ringa på måndag

• Cinza

Jag hade inte funnit få min blodgruppering när det var dags. De blodgrupperade mig snabbt på plats...

• HelleL

jag fick blodgrupperingen i samband med Rubella/syfilis mm blodprovet som bm gjorde vid inskrivningen.

• emlu

journalen skrivs då in på datan denna gång har fått tå separata papper med blodgrupperingar som ska med i mappen till förlossning är oxå rhb- slabb spruta förra gången men hör med bm för de ska du ju ha fått om du tagit blodprovet..

• Angel of life

hade samma bm förra gången...kanske finns kvar uppgifter på bb???

• JosephineS

Min BM sa att de inte får skriva blodgrupp i journalen eftersom risken att de skriver fel finns där.. när du ska föda måste du ha med dig blodgrupperingspappret som du fick av din BM.

• miababia
    JosephineS skrev 2008-09-28 12:04:21 följande:
    Min BM sa att de inte får skriva blodgrupp i journalen eftersom risken att de skriver fel finns där.. när du ska föda måste du ha med dig blodgrupperingspappret som du fick av din BM.
    vad är det för papper, fick inget sånt när jag väntade sonen
  • abuelita

Apropå rh-negativ så verkar det vara särskilt viktigt med sen avnavling då. Så här skriver Sheila Kitzinger om rh-immunisering i kapitlet om efterbördsskedet sin bok Ditt barn på ditt sätt (där hon förespråkar sen avnavling):

"När man drar i navelsträngen går den ibland av. Och ibland händer det också att en del av moderkakan blir kvar om den inte har släppt helt. Om hela eller delar av moderkakan blir kvar i livmodern måste den tas ut för hand under narkos. Om den inte har lossnat händer det t.o.m. att livmodern vänds ut och in. För en kvinna som är Rh negativ och vars barn är Rh positivt för dessa åtgärder med sig speciella nackdelar. När moderkakan skalas loss kan lite blod komma in i moderns blodomlopp . Sannolikheten för att detta inträffar är större när navelsträngen binds om (eller klampas av med peang) i ett tidigt skede , eftersom en hel del av barnets blod då finns i moderkakan, och när trycket ökar i moderkakan kan en del blodkärl brista. Detta ger upphov till immunisering (modern bildar antikroppar i sitt blod), vilket kan äventyra kommande graviditeter."

• xtina

jag fick veta min blodgrup tidigt, och den är inskriven i journalen. Har A neg neg så jag måste göra 3 blodprov under garviditeten. Har gjort 2, ska göra det sista i typ v.38.. Minns inte varför man skulle ha 3 o det var neg, men så är det.. (bor i fin kan ju tilläggas)

Svar på tråden Blodgruppen står inte i journalen