• pelagonia

Körersättning från arbetsgivare ?

Hur funkar det ?

Sambon fick jobb och pendlar 6.2 mil per dag.

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Körersättning från arbetsgivare ?
  • Frontline

Om arbetsgivaren betalar reseersättning så är den skattefria ersättningen för 2008 18:50 kr/mil

Annars så är det väl på deklarationen som man gör avdrag för det..

• pelagonia
    Frontline skrev 2008-09-28 12:23:11 följande:
    Om arbetsgivaren betalar reseersättning så är den skattefria ersättningen för 2008 18:50 kr/milAnnars så är det väl på deklarationen som man gör avdrag för det..
    Ok så alla betalar inte ut ? Vad går gränsen för att man skall få ? Alltså kan man köra mindre antal mil ?
    Kan man annars ta upp detta med skatteverket redan nu ?
  • Frontline

Fattar inte riktigt hur du menar , ska han köra bil i tjänsten...

Har han inte bil i tjänsten utan jobbar på typ en fabrik eller liknande så betalar ju inte arbetsgivaren ut nån ersättning utan det får man göra avdrag för i den kommande deklarationen...

• brokig

Om han utgår från hemmet så ska han få ersättning för dem. Är han anställd på en arbetsplats är han skyldig att ta sig dit oavsett var han bor. Då får han alltså själv bekosta sina resor och sen göra skatteavdrag.

• pelagonia
    Frontline skrev 2008-09-28 12:32:13 följande:
    Fattar inte riktigt hur du menar , ska han köra bil i tjänsten...Har han inte bil i tjänsten utan jobbar på typ en fabrik eller liknande så betalar ju inte arbetsgivaren ut nån ersättning utan det får man göra avdrag för i den kommande deklarationen...
    Han har egen bil (vår) och detta är ett tillfälligt jobb i en vecka..men det blir ändå 300 på bensin och eftersom vi pluggar med barn så blir det tufft.
  • pelagonia
    brokig skrev 2008-09-28 12:33:55 följande:
    Om han utgår från hemmet så ska han få ersättning för dem. Är han anställd på en arbetsplats är han skyldig att ta sig dit oavsett var han bor. Då får han alltså själv bekosta sina resor och sen göra skatteavdrag.
    Han är anställd vid behov på ett bemanningsföretag
  • brokig

Utgår han från hemmet eller är han anställd där han jobbar? Det är avgörande.

• pelagonia
    brokig skrev 2008-09-28 12:35:22 följande:
    Utgår han från hemmet eller är han anställd där han jobbar? Det är avgörande.
    Han kör hemmifrån direkt till jobbet och han är anställd på ett bemaningsföretag som sedan hyr ut honom till denna arbetsgivare där han skall jobba.
  • brokig

Var är han stationerad enligt sitt anställningsavtal? De flesta utgår inte från hemmet.

Jag bor på en ort och jobbar på en annan 4 mil därifrån. Jag får glatt betala mina resor själv och göra avdrag för den del som överstiger 8000 kr per år. Jag åker kollektivt för att hålla kostnaden nere. Man måste också göra en tidsvinst på 2 timmar om dagen för att få göra avdrag för bilpendlande. Jag uppnår inte det.

• Smirretissen

Halloj tjejen!

Så här fungerar det:
    Kan ta mig som strålande exempel.
    Jag pendlar 7,5 mil enkel resa varje dag (=15 mil/dag). Jag har fast arbetsplats, dvs jag är anställd på huvudkontoret. Därför får jag ingen reseersättning från jobbet och har heller inte möjlighet till tjänstebil utan jag får betala resan till och från jobbet själv.
    Man får endast göra avdrag för bilresor om den totala restiden blir 2 timmar mindre än om jag reser med tåg/buss/cykel mm.
    Jag kan göra avdrag och äska jämkning för bilresor för jag tjänar in drygt en timme åt vardera håll, men det är inte så himla kul att betala nästan 4,500 kr varje månad.

Hade jag däremot jobbat ute på något av våra byggen så får jag reseersättning från jobbet med 18,50 kr/mil.
    OM jag måste åka direkt till arbetsplatsen hemifrån får jag betalt för den sträckan. Åker jag hemifrån till huvudkontoret och sen vidare till bygget får jag bara ersättning från kontoret till bygget. Då får jag m a o betala resan till kontoret själv.

Jag har svårt att tro att din sambo får ersättning från bemanningsföretaget, men det ska i så fall stå på kontraktet.

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥
  • pelagonia

Tack smirre

Kontraktet är inte skrivit. Han brukar jobba annars på ett annat företag via bemanningsföretaget så detta är ett nytt uppdrag.

Han har mailat ansvarige och frågat, väntar på svar.

Svar på tråden Körersättning från arbetsgivare ?