• Tricks

Träna boxning under graviditet?!

Hej!
    Vi planerar barn och funderar kring hur farligt det kan vara att träna boxning när man är gravid.
    Det vi tränar är slag och sparkar, två och två.
    Man slår och sparkar mot sin partners "pads", speciella kuddar som man håller mot kroppen.
    Vissa av sparkarna tar parnern mot höften/axeln och vissa mot magen. Man skarkar och slåss hårt, men får inte ont eftersom man spänner musklerna när slag och sparkar kommer!
    Det är alltså ett vanligt träningspass på träningscenter, för vanliga dödliga, inget på elitnivå.

Jag boxas med min sambo, så han kommer ju vara införstådd med läget när jag väl blir gravid.
    Men så tänker jag också på att det ju är två veckor varje månad då man inte vet om man är gravid, kan det vara någon fara så tidigt?

Enklast vore ju att byta träningsform men det känns så trist, att boxas är ju så SKOJ!

Man läser ju så mycket om att barnet är väl skyddat i magen...
    Samtidigt hör man om kvinnor som blir misshandlade och får missfall av det.
    Vad ska man tro?

• Svar på tråden Träna boxning under graviditet?!
  • SIN74

Kan du tänka dig en kompromiss? Ta bort sparkarna mot magen och fortsätta med handskar mot padsen.
    Jag skulle då aldrig våga chansa. Visst de är väl skyddade men tänk om en spark går fel?

• Tricks

Ja just sparkarna mot magen känns ju inte så smart, då går nog bort direkt. Men mot höften då?
    Det är ju sparkarna som är roligast hehe

• Tricks

Haha, ja, men det blir ju lite trist för min partner, inte så mycket träning för honom att bara ta emot...

• SIN74

Men han komme ju få ge så mycket annat. Allt spring när du nu ska lägga upp fötterna och ta igen dig pga graviditeten:) Han får ta all dammsugning osv... hihi

• Hildis

Det verkar kanske rimligt att undvika sparkar och slag mot magen helt och hållet...? Fast om man är säker på att det aldrig blir hårda sparkar utan med "markeringar" borde det ju vara extremt skyddat åtminstone de två första veckorna (?).

Men det är sant, man ska kanske inte chansa. Höften borde inte vara något problem. Du kanske kan vrida om och hålla padsen mot höften när andra tar sparkarna mot magen...

Bla bla . Vore synd att ge upp rolig träning helt och hållet i alla fall!

• mikko

innan jag blev gravid tränade jag taikwondo och slutade när jag fick reda på att vi skulle få en bebis till. Fick tidigare ett missfall efter att jag tränat sparkar, vet inte om det var därför men vågade inte chansa.

• fiamalm

Jag gick på ki-box på Friskis och svettis, frågade en ledare där som sa att jag inte skulle gå då det faktiskt finns risk att någon slår fel och att man får slaget i magen, inte för att det betyder att det skulle hända nåt men ett slag kan ta fel.

Så nej, jag hade slutat, inte värt risken.

• Ohanna

Hej!

Jag har tränat sport jujutsu i 5 år (blanding mellan karate och judo), alltså både slag, sparker, kast och brottning.

Eftersom jag hört att det är känsligt i början av graviditeten innan ägget fäst ordentligt i väggen så körde jag enbart brottning under de osäkra två veckorna. Undvek alltså sparkar och kast helt. Efter att jag fick veta att jag är gravid har jag kört bara brottning samt Ki box på friskis. Chansen att nån skulle slå mot magen är minimal.

Eftersom du kör med din man är dte ju inga problem att undvika sparkar just mot nedre delen av magen i de osäkra perioderna samt när du blir gravid. Att köra rundsparkar emot höften med en stor mits i mellan är nog inga problem. (Fast din kille behöver ändå inte sparka med full kraft, han knask ekan satsa mer på lätta snabba sparkar eller fokusera på tekniken.)

LYCKA TILL!

• pojkens

hej,

jag skulle satsa på , precis som Ohanna säger, att inte köra något mot magen om du är osäker. Rundsparkar är ju inte riktigt mot magen, men sådana sparkar är såpass kraftfulla. Speciellt ifall det är en kille som du kör mot då, din man.
    Jag skulle köra allting själv som vanligt, men be honom köra allting mot magen/midjan på en säck istället. Han är ju medveten om varför. :)

• Tricks

Ahhh, tack för alla svar! Vad glad jag blir att ni engagerar er!
    Jag vill helst inte sluta boxas/sparkas för det är ju så himla skoj!Sen när man väl står där gravid, så kanske man inte vågar ändå, alls!

Som du säger "Eftersom jag hört att det är känsligt i början av graviditeten innan ägget fäst ordentligt i väggen". Det är ju lite det man är rädd för, för halva månaden är ju osäker så att säga.

Men frågan är, vad som sker vid sparkar mot höften är ju att kroppen skakas, är det i så fall det som gör att ägget skakas loss, eller vad händer tro?

• pojkens

hej,
    jag vet inte alls hur känsligt det är att köra just när man försöker bli gravid. Jag tränade min thaiboxning som vanligt när jag blev gravid, dock slutade jag den vecka jag plussade.
    anledningen till att jag slutade var att jag hade ingen förtrodd att köra mot, utan bara en massa stora killar som ville sparras. Så det var omöjligt att köra en modifierad variant. Annars hade jag lugnt fortsatt!!
    lycka till!

• badrap
    pojkens skrev 2008-09-30 11:20:21 följande:

hej,
    jag vet inte alls hur känsligt det är att köra just när man försöker bli gravid. Jag tränade min thaiboxning som vanligt när jag blev gravid, dock slutade jag den vecka jag plussade.
    anledningen till att jag slutade var att jag hade ingen förtrodd att köra mot, utan bara en massa stora killar som ville sparras. Så det var omöjligt att köra en modifierad variant. Annars hade jag lugnt fortsatt!!
    lycka till!

Vet det är en gammal tråd men undrar om du fortsatte träna efter födseln, hur snabbt efter isf och ja.. lite runt det...

jag ääälskar thai boxning.. tränat typ 5 månader men precis plussat...
    hur länge kan man fortsätta tro?!
Svar på tråden Träna boxning under graviditet?!