• Anonym

hur göra för att ej bli påverkad på jobbet av arga kunder?

är så känslig av mig och tar lätt åt mej av arga kunder mm,samtidigt som jag är en duktig säljare

någon annan på kundtjänst/innesäljare/tm som har tips?

• Svar på tråden hur göra för att ej bli påverkad på jobbet av arga kunder?
  • Anonym

Alltså hur jag gör vet jag inte, men sånt rinner av mig som vatten. Det är ju den som är otrevlig som är dum och "gör fel" och visst skäms jag å deras vägnar, men det är liksom inte mitt problem längre. Man kan ju inte ta allt dumt folk säger personligt.

Sen försöker jag tänka att oftast ligger det nog mer bakom än man kan tro, nån kanske har problem hemma, tar droger, dricker, ligger i skiljsmässa, har förlorat en anhörig etc. Det är ju olyckligt om de tar ut det på mig, men jag tycker att jag kan hantera det rätt bra ändå. *svamligt* Så jag kan väl "tycka synd" om kunden och försöker ha förståelse för vad som kan ligga bakom ett ev utbrott.

• Anonym (mmm)

Det är (tyvärr!) lätt att ta åt sig emellanåt...
    Jag brukar för det mesta försöka tänka; "Kunden har inte alltid rätt"! Jag blir då själv lite full i skratt (inombords) och låter då antagligen inte lika "sur" själv...

• Anonym (fd service)

jag har mest tänkt att de som beter sig som idioter säkert är idioter och har riktigt hemska liv...eller att de har det svårt just nu och egentligen skulle skämmas om de insåg hur de betedde sig.

• Anonym (fd service)

... men de perioder jag haft serviceyrken har jag verkligen kunnat förundras över hur otrevliga endel människor är... och funderat endel över vad deras problem är ;)

• Miffomorsan

Träna på att skilja mellan jobbet och det privata.
    Dvs - låt allt skit du får som har med jobbet att göra bara ligga på ytan så att du lätt kan skaka av dig det när den som skäller lämnar dig. Går det till personangrepp och du känner dig kränkt - fräs ifrån ordentligt och säg att det inte är okej. Folk får gärna säga sin åsikt om varor/tjänster men så fort du känner att du mår dåligt så har de gått för långt och det enda som hjälper för att rädda sin integritet är ett säga ifrån direkt.
    De flesta människor har faktiskt vett att t o m be om ursäkt när man säger att de gått långt över gränsen.

• Mamma till Tobias

Jag var med en gång om en gubbe som SKREK ALLT HAN HADE på mig. Fick inte en syl i vädret. Mådde dåligt hela dagen pga den idioten.

• MosterMammaMia

Jobb är jobb. Inget att bry sig om, bara le och var fortsatt trevlig, det brukar bita bäst på gaphalsarna.

• Anonym (mmm)

Detta är säkerligen inte det optimala men...
    Hade en äldre kollega på mitt första jobb (satt på reklamationsavdelning). En känd (eller rättare sagt, okänd) kund ringde och hade fått fel vara. Han gormade och slängde ur sig både det ena och det andra. Min kollega hade varit med länge, så efter att försökt få hans uppmärksamhet i ca 5 min utan att lyckas, så la hon på luren.
    Han ringde upp igen, arg som ett bi, men vägrade fortfarande lyssna. Hon la på luren igen.
    Tredje gången han ringde tillbaka så hade han kanske inte lugnat sig så mycket, men lyssnade åtminstone på vad hon sa...

• Anonym (mmm)
    ÖKÄND skulle det stå!
  • Joual

När jag har arga människor på tråden brukar jag köra på två spår:

1. Låta dem skälla ordentligt en stund (då mår de bättre)
    2. Säga att allt är mitt fel.

Punkt 2 är naturligtvis inte sann, vilket oftast de arga personerna också inser. Men när jag säger "Men vet du, det måste nog vara jag som missat här" blir det oftast tyst. Det är svårt att käfta emot och var arg på någon som lägger sig platt. Testa

• Anonym

Nr 1. Inse att personerna inte känner dig! De vet inte vem du är, så de kan inte attackera dig personligen utan endast din yrkesroll. Och den är ju inte "du", så ta inte åt dig.
    2. Om de går för långt, säg till dem.
    3. Prata med chefen om hur ni ska hantera otrevliga kunder. Kanske ni kan ha något möte?
    4. Prata av dig med dina kollegor när dagen är slut och innan du går hem. "Lämna" allt på jobbet.

• Anonym (mmm)
    Joual skrev 2008-09-29 10:16:13 följande:
    När jag har arga människor på tråden brukar jag köra på två spår:1. Låta dem skälla ordentligt en stund (då mår de bättre)2. Säga att allt är mitt fel. Punkt 2 är naturligtvis inte sann, vilket oftast de arga personerna också inser. Men när jag säger "Men vet du, det måste nog vara jag som missat här" blir det oftast tyst. Det är svårt att käfta emot och var arg på någon som lägger sig platt. Testa

Ja det är garanterat så! Men det beror helt på läge.

I vår bransch, där man kan åka på merkostnader på x antal hundra tusen (i värsta fall) så är det inte så bra att alltid ge kunden rätt, så "lätt"...

• Joual

Det är sant. I sådana branscher kanske man ska vara lite mer diskret...

Anonym (mmm) skrev 2008-09-29 10:30:39 följande:

Ja det är garanterat så! Men det beror helt på läge.
    I vår bransch, där man kan åka på merkostnader på x antal hundra tusen (i värsta fall) så är det inte så bra att alltid ge kunden rätt, så "lätt"...
Svar på tråden hur göra för att ej bli påverkad på jobbet av arga kunder?