• TomMon

Progesteron som sprutor?

Hej alla!

Är nu inne på vårt tredje IVF-försök, efter ett uppehåll över sommaren. Sprayar Suprecur för tillfället och ska på nedregleringskontroll på Öresundskliniken imorgon. Har hört att vissa under sitt tredje försök får Pregesteronet som sprutor istället för som vaggisar, hur har detta fungerat för er?

/TomMon

• Svar på tråden Progesteron som sprutor?
  • maxima

Hej TomMon!
    Jag har inget svar på din fråga,men jag tyckte bara att det var ett roligt sammanträffande för jag är också inne på mitt tredje IVF-försök och jag ska också till Öresundskliniken imorgon för nedregleringskontroll. Förra veckan var jag inte tillräckligt nedreglerad så jag fick spraya en vecka till. Jag hade själv inte en tanke på att man kunde få sprutor istället för vaggisar, utan det var doktorn som föreslog detta och hon hade själv erfarenhet av att sprutor i vissa fall kunde fungera bättre.
    Lycka till med ert IVF.

//Maxima

• Skruttefia

Kanske inte samma sak, men jag har gjort ett stimulerat frysförsök och istället för progesteronvaggisar har jag fått Pregnyl-sprutor. Syftet med Pregnylsprutorna är att stimulera äggstockarnas egen progesteronproduktion.

Jag går på Sophiahemmet och frågade varför jag fick sprutor istället för vaggisar (som jag fick vid mitt färskförsök) och då sa läkaren att tidigare så fick en del även sprutor vid färskförsöken. Problemet enligt "min" läkare var att de inte kunde avgöra förrän vid ÄP vem som skulle ha sprutor och vem som skulle ha vaggisar. Orsaken var att vid risk för överstimulering var det lämpligare att ta vaggisar istället för sprutorna. Men när man gör FET så finns ju inte risk för överstimulering

Kram och lycka till!

Ruvar på två små - TD 30/9
Svar på tråden Progesteron som sprutor?