• lunaria

Hjälp!! vad gör jag med min physalis-planta???

jo vi köpte två pyttesmå physalis-plantor i maj som vi planterade i en hink o ställde ut på balkongen. helt plötsligt var de inte så små längre o hade växt till sig till 2 meter!!! vi plockade in hinken då det började bli kallt ute o det kommer nya blommor på den o en del bär är kvar på den o håller på att mogna.

men vi bor i en liten lägenhet o har inte plats för en så stor växt så kan man kapa ner den när man fått ut alla bär på den???

• Svar på tråden Hjälp!! vad gör jag med min physalis-planta???
  • Themis

Jag hade också praktexemplar på en glasad söderbalkong en gång, men de dog när vintern kom. Hoppas era klarar sig bättre!

• ALJO

Det är ingen ide att försöka spara, klippa av dom omogna bären med hölje så kan dom eftermogna inne, köp ny planta till våren.

• lunaria

jaha, jag som hade hoppats på att kunna övervintra plantan, men det kanske är lika bra att köpa nytt nästa år

• mimmi 1

men... nog går den att övervintra! jag fick min planta av en kompis, som i sin tur hade övervintrat flera stycken...
    hade dem ljust och svalt, med lite vatten nån gång omsänder...

• lunaria

men frågan är om man kan kapa ner den??? kan inte ha en så stor planta stå i vår lägenhet . har dessutom en son som är mäkta intresserad av den...

• mimmi 1

men det är väl bara att prova.. dör den så dör den... och överlever den så har du lyckats!! klipp ner den så mycket som du tycker att du får plats med... lycka till

Svar på tråden Hjälp!! vad gör jag med min physalis-planta???