• Anonym

Ni som har låneskydd, hur mkt kostar det per månad?

Vi ska köpa hus och vill ha låneskydd men undrar hur mkt det kan kosta per månad?

Huset kostar 1600 000 kr och är en bostadsrättsform med avgiften 6050 kr.

En annan fråga: Gäller låneskyddet oavsett situation om man inte kan betala för lånet? Dvs om man blir arbetslös eller partnern avlider?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Ni som har låneskydd, hur mkt kostar det per månad?
  • Dalkulla74

Om du tar lån på Handelsbanken så ingår låneskyddet utan extra kostnad . Jag tror inte att låneskyddet täcker bortfall av inkomst i hushållet mer än om ena hälften dör.

• Anonym

Jag har låneskydd på min bostdrätt ett lån som ursprugligen var på 295 000kr kostar lånet skyddet 56kr i månden då täcker de inkomst bortfall vid ev arbetslöshet,sjukdom går skydet in och betalar mins under hur lång tid men hadela om en begräsnd tid samt en gång. Lånet är tagit i Nordea

• Dalkulla74

Saxade ur lite info jag fick ifrån Handelsbanken:

En värdefull trygghet
    Samla alla dina lån i Handelsbanken så har du möjlighet att teckna
    Låneskydd med Trygghetskapital kostnadsfritt. Det kan innebära ekonomisk trygghet för din familj.

Samla lånen och teckna låneskydd
    Du som samlar dina lån och övriga krediter hos Handelsbanken och
    Stadshypotek, har möjlighet att få teckna vårt kostnadsfria Låneskydd med Trygghetskapital. Låneskyddet ger din familj ekonomisk trygghet om du skulle avlida innan du fyller 65 år.

Upp till 55 år
    Till den dag du fyller 55 år omfattar Låneskydd med Trygghetskapital ditt samlade lånebelopp, dock högst 40 prisbasbelopp (drygt 1,6 milj kr). Beloppet används för att helt eller delvis lösa dina lån.

Mellan 55 år och 65 år
    Från 55 år till den dag du fyller 65 år omfattar Låneskydd med
    Trygghetskapital 10 procent av ditt samlade lånebelopp, dock högst 4 prisbasbelopp (ca 160 000 kr). Beloppet betalas ut kontant till dödsboet och kan t.ex användas för att under en period klara räntekostnaderna för lån. Låneskyddet upphör när du fyller 65 år.

Förutsättningar för Låneskydd
    Du måste ha alla lån och övriga krediter samlade hos Handelsbanken och Stadshypotek
    En godkänd hälsoprövning krävs
    Du skriver ett avtal med ditt Handelsbankskontor
    Om du har bundna lån hos annan kreditgivare
    Du kan få Låneskydd med Trygghetskapital trots att du har bundna bolån någon annanstans. Vi skriver helt enkelt avtal om att du flyttar över lånen till oss när de förfaller.

• anne h

Jag har HB låneskydd, samma som det skrivits om ovan. Den är som sagt gratis.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ni som har låneskydd, hur mkt kostar det per månad?