• merica

Brusten livmoder:

Hej!
    Min livmoder brast i samband med kejsarsnitt,fast det var första gången jag fick snitt.
    Läkarna sa att det var väldigt ovanligt och vet inte hur det kunde hända:
    Är det någon som varit med om att livmodern brustet?

Änglabarn
  • Svar på tråden Brusten livmoder:
  • mortill31980

min livmoder brast i somras...
    fick en dotter -06 med akut snitt i v 31....hon ville ut snabbt.
    skulle fått en opjke i juli-08,men han dog i magen 4 veckor innan beräknad födsel.... så de ville jag skulle föda ut honom...och eftersom man läst lite att värkarna kan göra att livmodern brister när man haft snitt innan,så ifrågasatte vi det,och det var så väldigt ovanligt sa de. dock så sprack den efter 8 timmars värkarbete,så det blev akut snitt igen. fick restriktioner att inte bli gravid förräns efter 6 månader har gått.
    Sa de nåt till dig hur länge det ska läka??
    Låter lustigt att det spricker vid första förlossningen....men du kanske hade tunn livmoderhinna,men det borde de ha sett på UL??

• merica

Jag var hos läkaren i går och hon sa att det var bra att vänta 6-8 månader innan man försöker bli gravid.

ingen förstår att den kunde spricka....det är väldigt ovanligt.

Så man kommer vara livrädd nästa gång man är gravid.

Beklagar det som hänt er!!

Änglabarn
  • mortill31980

Jag kommer att kräva väldigt mkt undersökningar,samt att få snitt så tidigt som det bara går eftersom man inte får ha värkar...
    den 13 dec har det gått 6 mån för oss,så då tänkte vi försöka igen. Men det kommer tat bli en graviditet som man är orolig rakt igenom tror jag....undrar om man blir sjukskriven nåt för att undvika stress på jobbet??

• merica

Januari har det gått 6 månader för oss så då ska vi oxå försöka i gen.
    Jag håller med dej,kommer oxå att kräva mkt undersökningar.
    Ja undra om man kan bli sjukskriven...för jag kommer må dåligt och vara rädd.
    Får man fråga vad som hände med er pojke?

Hur länge var du sjukskriven efter?

Jag är fortfarande sjukskriven.

Änglabarn
  • Max o Zekes mamma

Jag fick akut snitt efter tuff förlossn 01,födde vaginalt helt normalt 05.Nu 13 sept 08,17 dagar tidigare än bf,kom Calle.Förlossn tog drygt 2 tim-hemskt.De får inte loss moderkakan så de måste söva mig.De försöker först vaginalt under op att få loss den men sen får de inte stopp på blodflödet samt att de känner vaginalt att livmodern har hål i sig.Då op de mig i magen.Tappar nästan 5liter blod och får ligga kvar 6 dagar.Mår bra nu.De sa att detta händer men ganska så ovanligt.För mig hade moderkakan växt fast i mitt gamla snitt ärr under graviditeten,inget man kunnat se på ul.Det var tur de inte fickloss m-kakan för då upptäckte de att livmodern gått sönder...de vet inte när den gjort det,under graviditet,under förlossn eller precis efter.

Fy fan att förlora sin bebis,syrkekramar till dig och pappan!KRam Maria

• Max o Zekes mamma

styrkekramar ska det ju va

• mortill31980

Han avled efter ett stort antal infarkter i moderkakan....så han fick syrebrist. vilket hade kunnat undvikas om vi fått blodförtunnande meddel eftersom de visste att jag hade höga blodfetter.
    Var sjukskriven i 2 månader till 100%,sen jobbade jag 1 månad 50%...
    Allt går,men man tänker ju varje dag på honom.... som tur var så har vi vår dotter.... tycker väldigt synds om dom som inte har nåt barn och som drabbas. Dottern förgyller hela tillvaron.

• Lonicera

Ett tips för er som drabbats av skador vid förlossningen och vill ha ekonomisk ersättning för t ex sveda och värk och extrakostnader (t ex läkarbesök) pga skadan:
    Anmäl skadan till patientförsäkringen www.patientforsakring.se/ .

Denna försäkring ger ersättning om vårdskadan hade kunnat undvikas.

• mortill31980

Jag känner också att jag skulle behöva bara vara hemma och ta det lugnt då det kommer att bli mkt resande för mig när det blir extra ul och sånt eftersom jag bor 5,6 mil från sjukhuset.... och att jobba samtidigt som man hela tiden tänker på vad som kan hända känns stressigt redan nu tycker jag. Jga jobbar ju på kontor,men sitter mkt på dessa sidor,surfar för att ta reda på mer om detta.... detta uppfyller tankarna varje dag...frågan är hur det blri den dagen man är gravid.. som det känns idag så kommer jag att vara väldigt nervös... så man måste jukunna få bli sjukskriven el liknande de sista 2 månaderna ialla fall för att undvika att det går fel...

Svar på tråden Brusten livmoder: