• Ella Mia

    Hur tvätta platsmatta?

    Nu börjar mitt plastmatta bli riktigt smutsig. Hur tvättar jag den? Den är nog lite för stor för att köra i maskin. Ta ut den utomhus å skrubba av med borste? Spola av med slang. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur tvätta platsmatta?
  • Mamsis

    Jag tar in den (eller gjorde när jag hade en) i duschen eller la den i badkaret och tvättade. Sen la jag den i en gammalbadbalja från barnens bebistid och bar ut den så den fick rinna av och torka ute, för de går ju inte direkt att vrida ur..

  • Ella Mia
    Mamsis skrev 2008-09-28 21:47:07 följande:
    Jag tar in den (eller gjorde när jag hade en) i duschen eller la den i badkaret och tvättade. Sen la jag den i en gammalbadbalja från barnens bebistid och bar ut den så den fick rinna av och torka ute, för de går ju inte direkt att vrida ur..
    Det låter bra!
  • mimmi 1

    Gillar inte plastmattor, så jag har ingen. men det går väl utmärkt att skrubba den för hand, om den nu är för stor för maskinen. men hur vansinnigt stor är den?
    hade en plastmatta i sommarhuset förut, och den tvättade jag i maskinen, den var 140X200.
    Badkaret funkar ju åxå...

  • Ella Mia

    mimmi 1 skrev 2008-09-28 21:49:33 följande:


    Gillar inte plastmattor, så jag har ingen. men det går väl utmärkt att skrubba den för hand, om den nu är för stor för maskinen. men hur vansinnigt stor är den?hade en plastmatta i sommarhuset förut, och den tvättade jag i maskinen, den var 140X200.Badkaret funkar ju åxå...
    Den är nog bara 70 x 200. Vet inte om jag vågar tvätta den i maskinen. Rädd att tvättmaskinen går sönder då, eller det kanske den ska tåla?
  • mimmi 1

    men nog tål maskinen en matt-tvätt... om den inte är aldeles skraltig! ta bara bort centrifugen, så inte din matta blir veckig.. går det inte att ta bort, så passa maskinen, och stoppa den innan den börjar centrifugera

  • Ella Mia

    mimmi 1 skrev 2008-09-28 22:53:53 följande:


    men nog tål maskinen en matt-tvätt... om den inte är aldeles skraltig! ta bara bort centrifugen, så inte din matta blir veckig.. går det inte att ta bort, så passa maskinen, och stoppa den innan den börjar centrifugera
    I gemensamma tvättstugor brukar det ju ofta stå att matt-tvätt är förbjuden. Jag har lltid trott att det lätt förstör maskninen om man packar den för tungt med en matta
  • mimmi 1

    plastmattor blir ju inte så mycket tyngre när de är blöta, som en trasmatta kan bli, om en stor trasmatta ligger lite snett i maskinen, så är det väl inte så bra, i längden.. men en plastmatta blir ju som sagt inte vattentung , så det är lugnt

  • Ella Mia

    mimmi 1 skrev 2008-09-28 23:08:17 följande:


    plastmattor blir ju inte så mycket tyngre när de är blöta, som en trasmatta kan bli, om en stor trasmatta ligger lite snett i maskinen, så är det väl inte så bra, i längden.. men en plastmatta blir ju som sagt inte vattentung , så det är lugnt
    Låter rimligt. Inte tänkt på det.
  • Joonas

    Jag har en i köket som är 300*70. Den tvättar jag i maskin 30 grader. Går hur bra som helst. I och med att den blir centrifugerad kan man nästan lägga den på golvet direkt...

  • Gummisnodden

    Jasså kan man tvätta plastmattor i maskin? Mattan går inte sönder då?


    3 barnsmamma - 2004, 2005 & 10 Maj 2008!
  • Joonas
    Gummisnodden skrev 2008-09-29 12:35:44 följande:
    Jasså kan man tvätta plastmattor i maskin? Mattan går inte sönder då?
    Nej, den blir bara ren! Nu är mion ny, jag vet ju inte hur det går med gamla mattor från 60-talet eller så... Men med de nya funkar 30 grader i maskin alldeles utmärkt.
  • Gummisnodden
    Joonas skrev 2008-09-29 13:36:26 följande:
    Nej, den blir bara ren! Nu är mion ny, jag vet ju inte hur det går med gamla mattor från 60-talet eller så... Men med de nya funkar 30 grader i maskin alldeles utmärkt.
    Konstigt, Ja tvättade en hallmatta me sån plast under, alltså för att den inte ska halka runt å den gick sönder å samman! Men de låter ju bra om de går med vanlig plastmatta!
    3 barnsmamma - 2004, 2005 & 10 Maj 2008!
  • Joonas
    Gummisnodden skrev 2008-10-01 10:35:21 följande:
    Konstigt, Ja tvättade en hallmatta me sån plast under, alltså för att den inte ska halka runt å den gick sönder å samman! Men de låter ju bra om de går med vanlig plastmatta!
    Jag menar ju mattor typ Pappelina, alltså trasmattor vävda av plastband. Under de där hallmattorna, är det inte som porös gummi under? Det är ju i så fall inte riktigt samma grej...
Svar på tråden Hur tvätta platsmatta?