• Klicken

Utanför kroppen upplevelse??

Har funderat lite ang en konstig upplevelse jag hade förra året. Jag va lite ner och deppig en period och sitter på ett möte på min praktikplats, helt plötsligt får jag en otrolig panikkänsla och det känns som jag "dras" ur kroppen, svårt att beskriva...jag undrar bara om någon mer känt nååt liknande samt vad det kan ha varit, kan det varit nån slags panikattack....jag funderade oxå på(lite långsökt)om det kunde vara en död person som de på mötet pratade om...att personen ville ta sig in i min kropp....

Ja jag vet lite mycket mumbojumbo över den sista funderingen men men....

• Svar på tråden Utanför kroppen upplevelse??
  • LaJohannan

Jag har haft sånna upplevelser... detta i sammband med panikattacker... det är normalt att man kan känna så. Var ett bra tag sen dock, vilket är skönt.

• Klicken
    LaJohannan skrev 2008-09-28 23:06:18 följande:
    Jag har haft sånna upplevelser... detta i sammband med panikattacker... det är normalt att man kan känna så. Var ett bra tag sen dock, vilket är skönt.
    Ok, så det kan ha varit en panikattack alltså....det va riktigt obehagligt, det hände dock bara en gång, jag är verkligen tacksam för det=)
  • SläppHästarnaFria

Har hänt mig med under panikångestattacker. Känslan bestod av att "jag" drogs ur mig själv en kort sekund, som utstött ur min egen kropp, och även om just urkroppenupplevelsen inte höll i sig vidare länge så lades mitt medvetandes perspektiv utanför ögonen (som att se med medvetandet) en längre stund och jag kunde få känslan av att jag iakttog mig själv ur det här perspektivet och mer av omgivningen än vad synfältet täckte.

Vårt medvetande och vår kropp har makalösa förmågor som vi tyvärr inte riktigt har tid för att utforska. Många gånger förundras jag över vad vi tycks vara kapabla till och efter mitt möte med psykedeliska substanser så kan jag säga att min nyfikenhet och förundran knappast har avtagit. Med det sagt så vill jag tillägga att jag inte proklamerar dessa substanser på något vis, inte minst då dessa substanser enbart använder de redskap vi redan har inom oss (att vi alltså kan försätta oss i dessa tillstånd även nyktra) men som vi tycks antingen ha glömt, aldrig fått lärt oss eller inte haft tillräckligt med egen tid för att själva upptäcka hur vi kan fungera för att skapa oss en alternativ eller snarare annorlunda verklighetsuppfattning.
    När flertalet människor spontant rör sig i samma mönster för att de ser och upplever samma energivågor så förundras man över hur lite som verkar ha blivit uppmärksammat på dom här områdena. Man förundras även hur stort ett fokus kan bli när man sitter och målar och ser varje enskild cell i ett ark fyllas av bläck och översiktsgraden man besitter när man kan stå flera meter ifrån en grusgång och både urskilja och räkna vardera sten. Det blir även mycket tankar när man märker att den vardagliga kommunikationtekniken (den verbala) i stort och mycket kan ersättas med ren kommunikation av känslor (har man en nära relation med exempelvis ett djur så märker man detta väldigt tydligt även om man kanske inte alltid reflekterar över det på detta vis). Det blir även fler tankar när ens egna inlevelseförmåga verkar ha en så stor effekt på vår mottagliga omgivning och det blir väldigt kul och fascinerande när man kan vid mottaglig tidpunkt åka över till en vän som ligger nära sömnen i andra sidan av rummet i något så komiskt som en kanot och märka att både högljut brister i skratt när man väl kommit fram.

En annorlunda/alternativ verklighetsuppfattning har dock aldrig legat i denna världs vinstdrivna intresse, som vi tyvärr får spendera större delen av vårt liv i. Det har blivit ett intresse att styra vår kunskapsbas inom stort sett alla områden, vi förbjuds genvägar (som psykedeliska substanser) för att nå dessa tillstånd (även om dessa substanser tillsammans med rätt kunskap och rätt miljö har en harmlös effekt på oss) och blir lämnade kvar med enbart deras perspektiv på verkligheten som någon form av absolut sanning.

Svar på tråden Utanför kroppen upplevelse??