• Merveilleux

Pilonidalcysta-någon som har svar?

Jag har en pilonidalcysta modell stor som ska opereras bort på tisdag. Det blir förhoppningsvis enbart med lokalbedövning.
    Har försökt läsa på internet om det, men det står ju mest bara fakta för läkare och så.

Är det någon här på fl som opererat pilonidalcysta?
    Hur lång tid tog läkningen?
    Hur gick det att sitta/gå?
    Fick du dränage? Sy? Öppet med urkokning?

Snälla berätta era erfarenheter så jag får lite förberedelse. Räcka ut tungan

My home is where my rump rests.
  • Svar på tråden Pilonidalcysta-någon som har svar?
  • Pysselgalningen

Nu är det itne jag som har gjort det utan min sambo. Jag vet en del om det då jag var den som skötte om hans OPsår efteråt.
    Skriver ett nytt inlägg så du vet att lite svar är på väg så du inte hinner nanna

• Merveilleux

Då tar jag en rök medans jag väntar... =)

• Pysselgalningen

Hur lång tid tog läkningen?
    Den tog ca 5 månader, men jag vet att man ska inte räkna med att det läker så snabbt och här på sjukhuset sa dom ca 9 månaders läkningstid. MEN det beror ju även på hur djupt såret blir. Sambon hade ett sår som va drygt 5cm sjupt och ca 10cm långt, men han har ett läkkött jag aldrig tidigare skådat. Skär han sig eller får små sår så kommer det vanligen lite blod, sen är det bara plasma/vita blodkroppar.

Hur gick det att sitta/gå?
    Det funkade utmärkt för honom, dock så använder han bara "joggingbyxor" av lite dyrare modell, alltså inte vanliga i sweatshirttyg. Jag kan tänka mig att du kommer inte vilja ha tajta jeans på ett tag. Sen kan det även kännas lite läskigt i området omkring då det helt plötsligt inte sitter "fast" som vanligt.

Fick du dränage? Sy? Öppet med urkokning?
    Pilonidalsinus har jag aldrig hört att dom har sytt, utan dom lämnar hellst såret öppet för att det ska läka innifrån och ut. Det gör dom genom att lägga ner Aquacel som är en vadd som blir som gele när det blir blött av sårvätskan. Sen lägger dom en Mepilexborder på för att stänga in såret. Vi fick dock lägga på extra Fixomull för att det skulle ligga kvar. Om det kommer bli som för sambon (det jag nyss nämnt) så kommer du få gå på VC några gånger i veckan för omläggning av såret. Om du inte har nån du kan lita på så pass mycket att denne kan läras upp och lägga om. Då får man komma in 1gång i veckan för att se att ingen infektion uppstått.
    Något man däremot måste påpeka till sköterskorna är att det SKA rakas bort allt hår vid sårkanten samt att det ska rengöras noga. Dom är läbbigt slarviga med det. Samt att man får vara snabb med att säga till om det gör ont eller om det är obehagligt. En sköterska gjorde illa sambon genom att råka stoppa in pincetten i sårväggen, vilket resulterade i att dom fick inte ens byta på honom där utan jag fick ta ledigt och gå med på VC och lägga om det där så dom fick se på såret bara.

Det är bara att fråga om det är nått du undrar. Dock så funderar jag på att nanna nu då jag har förvärkar och en dotter att ta hand om i morgon med

• Merveilleux

Tack så jättemycket för svaret!

Fick svar via mail tidigare där ungefär samma svar gavs.
    Börjar bli både rädd och nervös nu eftersom det jag läst på nätet enbart lät så lätt och positivt.
    Jag tycker det är bäst att förbereda sig på det värsta.
     Men menade du inte veckor istället för månader då du skrev om läkningen? Har både hört och läst om att läkningen ska ta mellan 3-4 veckor och upp mot några månader.

• Pysselgalningen
    Merveilleux skrev 2008-09-29 01:17:09 följande:
    Tack så jättemycket för svaret!Fick svar via mail tidigare där ungefär samma svar gavs. Börjar bli både rädd och nervös nu eftersom det jag läst på nätet enbart lät så lätt och positivt. Jag tycker det är bäst att förbereda sig på det värsta. Men menade du inte veckor istället för månader då du skrev om läkningen? Har både hört och läst om att läkningen ska ta mellan 3-4 veckor och upp mot några månader.
    Haha ja jo på akuten och allmänläkaren han va till innan sa 3-4 veckor, samt kirurgen. Men hon som va speciallist på området (här i sundsvall) skrattade gott och sa nä, det är faktiskt MÅNADER det tar att läka. En kille vi känner tog det 9månader för. Och sambon gjorde sin OP i augusti (skolan hade just börjat så han fick några dagar ledigt) och det va läkt först runt julen det året. Men det beror som sagt mycket på hur djupt dom måste skära. 5cm läker inte på några veckor kan jag säga ... =/
  • Merveilleux

Oj... Hur stor var hans innan då?

Nu vart jag nervös på riktigt. Förvånad

• Pysselgalningen

Vet inte riktigt hur stor "klumpen" dom tog bort va, men själva såret uppskattar jag till att det va 5cm djupt och ca 10cm långt. Men då har han en hel del "kött" just runt bäckenet med

• Merveilleux

Var satt hans?
    Min sitter längst upp, på svanskotan.
    Den är ca 5 cm i diameter och i aktivt tillstånd så växer den ytterligare nån cm och dessutom 2,5-3 cm på höjden. Varmängden kan vissa gånger bli upp mot 1 dl.

• Pysselgalningen
    Merveilleux skrev 2008-09-29 01:30:40 följande:
    Var satt hans?Min sitter längst upp, på svanskotan. Den är ca 5 cm i diameter och i aktivt tillstånd så växer den ytterligare nån cm och dessutom 2,5-3 cm på höjden. Varmängden kan vissa gånger bli upp mot 1 dl.
    Han satt ungefär där ja. Ärret börjar vid/på svanskotan och slutar strax ovanför korset (strax ovanför skinkorna)
  • Pysselgalningen

Men TS du får se det som så. Du slipper bekymmret sen och det är inte farligt.!
    Det finns inget att vara nerväs för. Det ska ju ändå göras så varför oroa sig i onödan.

Titta på mig, jag har en cysta i ögat (på tårkanalen) som dom jävlarna vill ta bort under lokalbedövning. Dvs, jag kommer behöva sitta och titta på skalpellen
    Inte för att jag kommer göra det på deras villkor, för vem fan vill behöva vara med om det!?

• Merveilleux

Men för fasiken. Gud så mycket obehagligt. Jag är inte alls svagmagad på något vis när det gäller operationer, tvärtom. Men operationer i ögat? Nej tack, där går gränsen. Inte en chans att jag skulle titta frivilligt. Huvva... =)

Jag ser ju verkligen fram emot att få ta bort den. Den jäkeln förstörde min bröllopsnatt, så vi är ju inte vänner direkt. =)
    Men jag är ändå lite (läs mycket) nervös inför framförallt läkningen.

Men tack än en gång för svaren och lycka till med bebisen!!

• Pysselgalningen
    Merveilleux skrev 2008-09-29 07:22:54 följande:
    Men för fasiken. Gud så mycket obehagligt. Jag är inte alls svagmagad på något vis när det gäller operationer, tvärtom. Men operationer i ögat? Nej tack, där går gränsen. Inte en chans att jag skulle titta frivilligt. Huvva... =)Jag ser ju verkligen fram emot att få ta bort den. Den jäkeln förstörde min bröllopsnatt, så vi är ju inte vänner direkt. =) Men jag är ändå lite (läs mycket) nervös inför framförallt läkningen. Men tack än en gång för svaren och lycka till med bebisen!!
    Du ska se att allt kommer gå bra. Läkningen brukar inte vara på nått sätt störande utan man vänjer sig. Sambon brukade till o med somna efter nån vecka när jag la om hans sår
  • Merveilleux
    Pysselgalningen skrev 2008-09-29 08:58:58 följande:
    Du ska se att allt kommer gå bra. Läkningen brukar inte vara på nått sätt störande utan man vänjer sig. Sambon brukade till o med somna efter nån vecka när jag la om hans sår
    ja det låter ju bra. =)
    Nu ska jag försöka förbereda mig psykiskt så gott det går idag. Har ju inte fått någon som helst information om vad dom ska göra (förutom att ta bort den). Det tycker jag är lite dåligt.
    Fick höra från en kille idag att han kom dit och fick ryggmärgsbedövning utan någon som helst förvarning. Det är ju något man vill veta i förväg om det är ett planerat besök. Det är ju inte akut på något vis, så någon form av information tycker man ju att man ska få.
  • Dame72
    Merveilleux skrev 2008-09-29 16:11:11 följande:
    ja det låter ju bra. =) Nu ska jag försöka förbereda mig psykiskt så gott det går idag. Har ju inte fått någon som helst information om vad dom ska göra (förutom att ta bort den). Det tycker jag är lite dåligt. Fick höra från en kille idag att han kom dit och fick ryggmärgsbedövning utan någon som helst förvarning. Det är ju något man vill veta i förväg om det är ett planerat besök. Det är ju inte akut på något vis, så någon form av information tycker man ju att man ska få.
    Hett tips...skippa cigaretterna! Då ger du läkningen lite bättre förutsättning.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Pysselgalningen
    Merveilleux skrev 2008-09-29 16:11:11 följande:
    ja det låter ju bra. =) Nu ska jag försöka förbereda mig psykiskt så gott det går idag. Har ju inte fått någon som helst information om vad dom ska göra (förutom att ta bort den). Det tycker jag är lite dåligt. Fick höra från en kille idag att han kom dit och fick ryggmärgsbedövning utan någon som helst förvarning. Det är ju något man vill veta i förväg om det är ett planerat besök. Det är ju inte akut på något vis, så någon form av information tycker man ju att man ska få.
    Sambon fick en såndär "vaken narkos", dvs han sover men lyder det läkarn säger. tilll exempel att han ska vända på sig.
  • Sur

Jag opererade mig för 1 år och 1 månad sedan. Fortfarande inte läkt..

Svar på tråden Pilonidalcysta-någon som har svar?