• Cliffan

Hur gör man med barnvagn när barn nr 2 kommer?

När vår andra kommer så kommer nr 1 att vara 1 år 11 mån. Han kommer ju ännu att behöva barnvagn. Eller? Va har ni för tips om barnvagnstyp?Ska man köpa en som funkar både för en 2 åring å ett spädbarn, eller ska man satsa på ståbräda åt 2 åringen?Svårt..Hur länge har man barnvagn till dom små?

• Svar på tråden Hur gör man med barnvagn när barn nr 2 kommer?
  • kixan

Jag har haft bebis i sjal och stora i vagn/gått själv (beroende på avstånd).

• Cliffan

ja det är ju inte så dumt förstås... det har jag inte tänkt på. Det funkar ju ganska länge faktiskt.Men det är ju just det där med avstånd.

• Hannajo

Jag hade satsat på syskonvagn, en som går att ha vänd mot dig (åtminstone liggdelen för bebisen). Om ni inte går extremt lite, då räcker det kanske med ståbräda. Min dotter sov fortfarande i vagnen när hon var två, så då hade syskonvagn varit nödvändigt. Orkar inte bära hur länge som helst.

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Cliffan

ja vi e inne på det. För det är ju just det om man ska iväg å göra nåt en längre tid. Han e ju inte så gammal då faktiskt. Han kanske oxå vill sova :)

• VåraHjärtan

syskonvagn helt klart!-
    Min son blir två när syrran kommer i november och han älskar fortfarande sin vagn och sover i den när vi är ute!
    Så syskonvagn är ett måste, iallafall för oss :)

• Spindelskratt

Vi har köpt en begagnad syskonvagn.
    Babyn föds i december månad o behöver ju klart en vagn.
    Sonen är då 2år o 3mån o jag tycker det är för kallt för honom att stå på en ståbräda i snö o blåst. Tycker han är lite för liten för det med. Så en syskonvagn blir det för oss.

Vi har även en parpalyvagn samt en sittvagn som går att fälla ganska så bra. Så när vi ska iväg o sonen vill gå själv i parken m.m. Är det lätt att lägga paraplyvagnen under sittvagnen.

Syskonvagnen tar ju plats på buss, tåg m.m.

• Cliffan

Det e bra! Det får nog bli så för oss oxå. JAg tror att även om man försöker klara sig utan syskonvagn så kommer det en dag då man "måste" ha en å då står man där utan. Hoppas det finns några smidiga att köpa. Vi har inte så stor bil :)

• Spindelskratt

Vi köpte en Emmaljunga som går att vända på handtaget så barnen åker ifrån eller mot oss. Stor korg under till o stora hjul då vi går mkt i skog o land. Passar kanske inte direkt för stadsmiljö.

• bripoint

Vi hittade en bra syskonvagn (tror den var spansk)
    Det var som en vanlig barnvagn fast det var en sittvagn som satt fast där fram. 
    "två barn på längden" så jag t ex. lätt körde i gångarna inne i alla affärer.
    Fram var sittvagnen framåtvänd och bak var det liggvagn som en vanlig barnvagn. vagnen hade vanliga stora Lufthjul och den var blå och röd i färgerna.

• Rulltrappa

jag kan inte bestämma mig (bebis kommer om ca 1,5 månad) så jag tänker ha 4 alternativ hemma.

bebisen åker liggvagn och stora pojken åker ståbräda. för kortare strapatser.

bebisen åker liggvagn och stora pojken åker bärsele. för kortare strapatser.

stora pojken åker sittvagn och bebisen åker sele/sjal. också för lite kortare turer.

syskonvagn. för flermilapromenader där det finns "risk" för att båda somnar.

lyckligtvis har jag allt utom syskonvagn och ståbräda hemma, så jag behöver inte punga ut med någon förmögenhet.

• kixan
    Cliffan skrev 2008-09-29 10:28:03 följande:
    ja det är ju inte så dumt förstås... det har jag inte tänkt på. Det funkar ju ganska länge faktiskt.Men det är ju just det där med avstånd.
    Alltså, avstånd har aldrig varit några problem, det enda har varit att då har stora fått åka vagn. Bär man i sjal orkar man läänge, tro mig. Har burit massor av heldagar, även med större barn.
Svar på tråden Hur gör man med barnvagn när barn nr 2 kommer?