• Bondtös

Mammaledighet blev inte som jag trodde!

Efter 3 månader är jag så besviken på att vara mammaledig är som det är. Visst man kan aldrig föreställa sig hur det är att vara hemma. Jag älskar verkligen min son men vi är först med barn i vänskapskretsen och har ingen att diskutera eller träffa om dagarna, det är så ensamt. Jag hade väl en liten romantisk syn med långa promenader, fika och pyssel i trädgården. Men nu sitter jag instängd i vårt hus på landet hela dagarna, ammar, byter blöjor och glor på TV och har ingen att umgås med. Räknar timmarna till sambon kommer hem. Jag börjar längta efter jobbet igen samtidigt som jag är ledsen att det blev så här... Att man är lite trött och sliten gör ju inte initiativförmågan på topp heller direkt.... Jag får så dåligt samvete när alla frågar om det är härligt att vara hemma... Någon som känner igen sig? Vad gör man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 10:49
    Bor 15 min med bil från min hemstad men tillhör inte den kommunen utan en mindre där det känns som alla mammor känner alla. De anordnar babaycafe 1h i veckan och har tagit mig dit några gånger men känner sig utanför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 11:08
    Kan tillägga att jag bor utanför Jönköping!

• Svar på tråden Mammaledighet blev inte som jag trodde!
  • annasbäbis

Har du bil? Finns det ingen stad i närheten som du kan åka till? Öppna förskolan verksamhet finns nog i dem flesta städer....

Jag bor i Göteborg och vi har aktiviteter varje dag. Babysim, mammagrupper, öppna föskolan... Finns det något sådant du skulle kunna anmäla dig och bebisen till?

• Saaaraa

Vart bor du? Många hittar nya mamma.vänner genom FL. Hitta några som är mammalediga där du finns och planera en fika. Eller så kan du gå till öppna förskolan med barnet.

• Crown

Vill bara säga att jag känner igen mig. Så kände jag när jag var hemma med första dottern. Se till att dela upp ledigheten, så att du inte behöver gå hemma i ett år om du inte vill det.

Annars är FL ett bra forum för att hitta andra i samma situation som du på din ort. Här hittade jag nya vänner i den lilla ort som vi flyttade till som nyblivna föräldrar.

• mausi2008

Jag känner definitivt igen mig -och jag tror att det är många andra som gör. Jag hade också en romantiserad syn av vad det skulle innebära att vara mammaledig...det är inte som jag hade tänkt mig! Speciellt de första månaderna var ganska tunga -en riktig chock! Det visade sig också att jag hade drabbats av förlossningsdepression. Har fått hjälp nu och mår mycket bättre allmänt -men mammaledigheten känns ändå inte som en semester :)
    Finns det Öppna Förskolan där du bor? I så fall skulle jag tipsa om att du går dit! Jag kände inte heller andra i "min situation" men tack vara Öppna Förskolan har jag stött på andra trevliga mammor som jag delvis även umgås med privat nu. Det blir framförallt barnvagnspromenader....
    Lycka till nu, hoppas det kommer att kännas bättre snart!

• Längtar efter tredje

Det vänder snart, jag lovar dig!! De första tre månaderna är som en förlängning av graviditeten nästan, men sedan blir barnet mer utåtriktat och lit "roligare" att vara med. Det blir mer kontakt och samspel och då känner du dig inte riktigt så ensam.

Sen tycker jag att du skall börja åka iväg på öppna förskolan!! Det är det absolut bästa stället att bryta isolering och träffa andra människor!!

• thessires

Du måste aktivera dig, förstår att det blir sjukt trist annars! Finns det inte en öppen förskola eller babycafé i närheten? babymassage har de på vissa bvc likaså föräldragrupper. Sätt upp en lapp på ditt bvc om att du söker andra mammalediga, ni kan fika och promenera tillsammans.

När din son blir lite äldre kan ni gå på babysim och rytmik/sångstunder om det finns.

Lycka till!

• lianin

Det är mycket jobbigare än man tror att vara hemma med en liten bebis - speciellt om man är först ut i bekantskapskretsen att få barn... Jag trodde nog också att det skulle vara mycket roligare att gå hemma - trösten jag kan ge är att det blir roligare ju äldre dom blir - min son är 6 månader nu och han börjar bli mycket mer sällskap nu.

Det jag tror är viktigt är att man bestämmer sig för att gå ut åtminstonde en gång om dagen - även om man tycker att det känns jobbigt och hellre sitter kvar framför tvn. Frisk luft är bra för en. Sen tycker jag att du ska kolla upp om det finns någon öppen förskola i närheten, även om din lilla kanske inte har utbyte av andra barn än så får du träffa andra vuxna - något man verkligen saknar!

Har inte ditt BVC någon mammagrupp? Det är också ett bra sätt att träffa andra i samma sits :)

• sister82
    annasbäbis skrev 2008-09-29 10:43:29 följande:
    Har du bil? Finns det ingen stad i närheten som du kan åka till? Öppna förskolan verksamhet finns nog i dem flesta städer....Jag bor i Göteborg och vi har aktiviteter varje dag. Babysim, mammagrupper, öppna föskolan... Finns det något sådant du skulle kunna anmäla dig och bebisen till?
    Vart går du på öppna förskolan? Hur hittar man var de finns? Jag bor också i göteborg.
  • Miss Lau

Jag har avskytt att vara hemma, och därför har jag och pappan delat föräldraledigheten redan från början. Perfekt att vara hemma vissa dagar och få jobba vissa! Kanske kan ni göra så?

Svar på tråden Mammaledighet blev inte som jag trodde!