• Loren

Sjukskrivning 50% och sjuk - hur gör man?

Jag är gravid i vecka 34 och är sjukskriven 50%. Nu börjar jag bli "vanligt" sjuk, förkylning och krasslig. Kan jag avra hemma och vara sjuk, de timmar jag skulle ha jobbat alltå? Hur funkar det?

• Svar på tråden Sjukskrivning 50% och sjuk - hur gör man?
  • Carisma95

Ja, det kan du. Men du får de 50 % sjukpenning utbetalt från din arbetsgivare de första 14 dagarna. (Inte från FK alltså). Det krävs sjukintyg efter 7 dagar, om du skulle vara dålig såpass länge.

A stumble may prevent a fall....
  • Loren

Tack så mycket för svar! Nej, det rör sig bara om förkylning typ så det blir nog bara ett bar dagar hemma i så fall.

• Lii1

Nej om du redan är sjukskriven är det försäkringskassan som betalar allt .du går in på deras sida o trycker sjuk. sen kommer de upp en liten till höger om ändrade förhålland mer sjuk å du trycker i det. jag gjorde de själv i går o har varit sjukskriven i flera år.på halvtid alltså

• Lii1

för eftersom du redan har fått från din arbetsgivare så är det inte dom som ska betala det igen utan de är försäkringskassan.. kolla så får du se själv eller ring in.. jag anmälde mig mer sjuk igår så..

• Carisma95
    Lii1 skrev 2008-09-29 11:14:44 följande:
    för eftersom du redan har fått från din arbetsgivare så är det inte dom som ska betala det igen utan de är försäkringskassan.. kolla så får du se själv eller ring in.. jag anmälde mig mer sjuk igår så..
    Vad har TS redan fått från sin arbetsgivare?
    Hon jobbar ju fortfarande resterande 50 %.
    A stumble may prevent a fall....
  • Lii1

ja det gör jag oxå jag är halvtids sjukskirven jag med men så fort jag blir sjuk på annat sätt eller mer så är de försäkringskassan som står för det.har varit sjukskirven på halv tid i ca 4 år nu

• Loren

Nu är jag lite förvirrad :) Får se om jag måste vara hemma imorgon, idag jobbar jag mina timmar.

• Loren

Lii1: Ja, då bör det väl vara så för mig med då förmodar jag. Tack!

• Lii1

karensdag får man o sjukpeng från början när man blir sjukskriven från sin arbetsgivare och då har man inget mer därifrån om du blir sjuk mer. jag har själv just påbörjat min nya sjukskrivning efter varit hemma med barn mammaledig alltså. har fått två veckor från mitt jobb o jobbat halvtid o nu är de försäkringskassan och där anmäler man sig sjuk eftersoom man redan har en pågånende "sjukdom" som dom på försäkringskassan sa till mig när jag frågade dom..

• Lii1

ja det lär ju inte vara på annat sätt för dig än för mig. jag hade ej fått vetat de förut men fick hjläp av försäkringskassan o få pengar i efter hand så har jag gjort i alla år sen jag fick hjälp med det. men har igår gjort så för den rutan finns kvar än att man ska anmäla om man får ändrade förhållande i sin sjukdom som gör att du inte kan jobba de du ska annars. lycka till med din sjukskrivning. jag hoppas att jag sjä'lv ska komma helt på fötterna till slut för jag har varit utbränd sen 2003 men är på bättringsväg men även jag blir ju sjukare ibland o har rätt till att vara hemma helt då oxå.. ;)

Loren skrev 2008-09-29 11:27:33 följande:
    Lii1: Ja, då bör det väl vara så för mig med då förmodar jag. Tack!
Svar på tråden Sjukskrivning 50% och sjuk - hur gör man?