• o0Misan0o

Barn och rottweiler/chäffer?

Man har ju hört en hel del om att just de hundarna (den blandningen) är väldigt aggresiva och att man inte bör ha dom när man har små barn, (nu tror ju inte jag att det är riktigt så)

Ni som har den rasen, hur funkar det med barnen? Ska man ta en valp eller en vuxen hund, vad tror ni är bäst?

Att hålla dej i handen när andra ser på är att visa något ingen annan kan få!
  • Svar på tråden Barn och rottweiler/chäffer?
  • Hundtok

En tidigare pojkvän hade rottis, just den hunden var inte så förtjust i barn men gjorde inget dumt utan valde att gå undan. Har hört många som haft rottisar och barn, även schäfer och barn.

Hur blandningen blir vet man ju aldrig.

Varför vill du ha just den blandningen? Vad ska du ha hunden till, sällskap eller hade du tänkt dig något annat?

• MajaLinnéa

jag har en rottisblandning (50 % rottweiler), och vi har en 7-åring och en 7-veckors bebis. Funkar hur bra som helst.

• o0Misan0o
    Hundtok skrev 2008-09-29 11:47:26 följande:
    En tidigare pojkvän hade rottis, just den hunden var inte så förtjust i barn men gjorde inget dumt utan valde att gå undan. Har hört många som haft rottisar och barn, även schäfer och barn.Hur blandningen blir vet man ju aldrig.Varför vill du ha just den blandningen? Vad ska du ha hunden till, sällskap eller hade du tänkt dig något annat?
     Nej vi ska inte ha en, vi nöjer oss med katter än så länge.

Det var en kompis som undrade om jag kunde lägga ut frågan här, de har blivit erbjudna att köpa en rottis/shäffer valp.
    Att hålla dej i handen när andra ser på är att visa något ingen annan kan få!
  • Hundtok

Aha oki...

Det man får ta med i beräkningen är ju att båda raserna är arbetande raser som gillar aktivitet.

o0Misan0o skrev 2008-09-29 12:21:24 följande:
     Nej vi ska inte ha en, vi nöjer oss med katter än så länge.Det var en kompis som undrade om jag kunde lägga ut frågan här, de har blivit erbjudna att köpa en rottis/shäffer valp.
  • Rottis77

Det beror väl lite på hur föräldrarna till valparna är och hur man själv uppfostrar hunden, dom raserna är ju inte värre någon annan ras. Har själv 2 st rottisar som ÄLSKAR barn, min äldsta rottis bor numera hos mitt ex som har en dotter på strax över 1 år och det går jätte bra.

• Zaria

Istället borde kanske de ev blivande hundägarna fråga sig själva hur mycket tid de orkar lägga på en såpass aktiv blandning så att den blir trevlig. Och hur mycket hundkunskap de har för att det skall bli bra.

Som enbart familjehund med promenader skulle jag inte rekommendera den blandningen.

• Pikaur

Hade en schäfer/dobermann (sägs vara än skarpare än schäfer/rottweilermixen) och det var aldrig några som helsta problem med barn. Det handlar mkt om vad hunden har för erfarenheter, och främst ägarens intresse för rätt sorts träning.

• DaughterOfRock

vi har en schäfer/rottis, en rottis och en schäfer och alla tre är underbara med barn!
    jag tror det hänger på ägaren hur det funkar med barn.
    tycker man skaskaffa en valp så man kan uppfostra den själv och att den växer upp tillsammans med barnet eller iaf familjen.

• Udda

Med tanke på att det är 2 bruksraser i hunden så måste dom vara medvetna om att det är hundar som gillar att bli aktiverade - inga soffhundar alltså.

Men med aktivering och långa promenader så kan väl den passa som familjehund som vilken annan hund.

• logg81

Jag hade en schäfer/rottistik för några år sedan. En mycket trevlig tjeja...

Hade min dåvarande och jag valt att skaffa barn tror jag att hon hade blivit en suverän "extramamma".
    Däremot ska man aldrig lämna barn och hund ensamma oavsett ras och blandning och är hunden av modell större får man passa lite extra (hundtramp, lek osv).

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • kariba

Vi har en schottishane, han älskar barn och säger ifrån när det blir för mycket. Man måste lära barnen att respektera djuret, då fungerar det bra.

• Strutsen87

Lillans morfar har en schäfer/rottis och de är bästa vänner. Hon är 15 månader och Nalle är 3 år. Han älskar alla människor trots att han bodde i ett hem där han blev fruktansvärt vanvårdad tills han var åtta månader. Han kräver dock minst en långpromenad på två timmar var dag.

• enlitenbitkaka

Varken rottweiler eller schäfer har någon mer överhängande risk att bli aggressiv än en vanlig papillon. Däremot är de skarpa, hårt arbetande hundar som kräver sin ägare. Ingen hund man skaffar enbart för promenadsällskap och soffmys.

• ms smurfan

En blandras skulle jag aldrig skaffa oavsett ras. De är alltid ett lotteri att köpa valp MEN att köpa en blandras och dessutom av två så starka bruksraser är inget jag rekommenderar till någon. Särskilt inte en barnfamilj där tiden alltid är mindre.

själv har vi två rottisar (Renrasiga registerade) och barn fungerar stålande. Men de beror minst lika mycket på oss som gare som på hundarna

• tudis

Jag tycker inte att man ska alls syssla med blandrasavel!

Varför inte BARA en schäfer eller BARA en rottis?

Svar på tråden Barn och rottweiler/chäffer?