• Anonym (elle)

Finns ROCD? (Diagnos med relationstvivel.)

Jag är 30 år och mina relationer har ofta kantats av känslotvivel. Dvs att jag ständigt grubblar över om jag känner tillräckligt, på rätt sätt, tillräckligt ofta, och sen summera om allt är tillräckligt bra för att vara "rätt man" för mig. Har jag ingen sexlust drar jag slutsatsen att vi kanske ej är rätt för varann. Samma sak med om det inte känns extra när vi ser på varann under kanske några dar... (vi har varit ihop 6 mån)

I denna relation som jag har nu känner jag en ständig rädsla för att inte känna tillräckligt (som i alla relationer jag haft). Om en dag går då jag inte känt attraktion till honom så blir jag fullständigt panikslagen. Och värst är om det går 3-4 dar då jag inte känner attraktionen av nån orsak.... Detta känns sen fruktansvärt jobbigt och jag grubblar på om det kanske är fel kille för mig....

Samma sak med miningsskiljaktigheter vi har. Jag tar det enormt hårt och känner att "jaha, då är vi kanske inte rätt för varann ändå...". På något sätt har jag en bild av att en relation ska vara på vissa sätt...och att man INTE ska känna dessa grubbel......

Jag har alltid haft ocd, sen barnsben. För några år sen fick jag även en depression då jag blev sjukskriven en lång tid. Då fick jag även panikångest och en släng av social fobi och sömnproblem. Äter fortfarande medicin. Jag har även gått i terapi men tog aldrig upp detta med relationer då det på den tiden var andra saker som gick före i terapin.....

På senaste har jag läst på amerikanska forum att det finns en diagnos inom ocd, som heter rocd. Alltså just eviga relationsgrubbel, att man tvivlar på om man känner tillräckligt och hela tiden grubblar runt om relationen är rätt.......

Nu undrar jag, finns det fler här som hört talas om det? Eller ens vet vad jag talar om? Eller känner igen sig åtminstone i nåt?

• Svar på tråden Finns ROCD? (Diagnos med relationstvivel.)
  • Längtar efter tredje

Kram på dig!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-29 11:46:42 följande:
    Ja det finns. Titta in på ananke.org där är många som du.
    länken funkar inte
  • Anonym (elle)

Inlägg 1: Tack. Jag ska titta in. Problemet är väl just att diagnosen inte är värst känd i sverige och att man därav drar slutsatsen att man inte kan ha det. Finns liksom inga kriterier på symptomen riktigt på svenska, så att man kan läsa dom.

Mitt i all denna röran är jag extremt rädd för att bli lämnad. Varför vet jag inte. Men det gör hela relationen mer komplexfylld och man förstår inte sig själv! Ena stunden tycker jag han ser ut som en myrslok och känner att "är detta mannen jag drömt om??" och andra stunden maler jag på om han känner tillräckligt för mig eller kommer överge mig ändå.... Snacka om knasigt!! Man skulle kunna tro att man har nån personlighetsklyvning.....hm!!

• Anonym (DD)

Igenkänning deluxe på din text. Vill bara säga att du inte är ensam! 

Jag följer denna tjej på instagram - det har hjälp mycket! 

www.awakenintolove.com/

Även en poddavsnitt som träffade direkt i hjärtat på Spotify 

Fine Lines ''Magic question & the fear of wasting my life

Svar på tråden Finns ROCD? (Diagnos med relationstvivel.)