Nån med erfarenhet av ljust trägolv?
Funderar på att lägga ett ljust nästan vitt trägolv i våra sovrum, men de kanske inte är så smart med barn och så? Nån med erfarenhet? Nackdelar?
Funderar på att lägga ett ljust nästan vitt trägolv i våra sovrum, men de kanske inte är så smart med barn och så? Nån med erfarenhet? Nackdelar?
uj.. vi har lijust trägolv i ena sovrummet och hallen.. aldrig mer säger jag bara!! hur snyggt det än är.. varenda liten smutsbit syns.. allt damm bara "TAaDA"
Men så har vi mörkt trägolv i köket och vardagsrummet.. inte så mycket bättre det! Varenda repa syns!! så.. nått mitt i mellan skulle jag rekomendera, men jag vet hur det är har man hittat nått man känner för så är det så!
Det beror ju också lite på vilket träslag du köper. Ett fur eller grangolv är mjukt och det blir lätt jack och repor, märken efter klackar och så...
ah....ja tänkte de var så, synd.
Vilken typ av träslag? Eller funderar du på vitmålat trägolv/betsat?`
Vi har väldigt ljustgrå målade trägolv i vår sommarstuga och det är hemskt snyggt, men det syns väldigt fort om det är lite smuts, å andra sidan är de ganska lätta att bara moppa av. I ett annat hus har vi ljusa trägolv. Dessa är ju lite strimmiga av ådringen, vilket gör att smutskontrasterna inte syns så mycket.
Tänk bara på att det kan se konstigt ut med ljusare golv än väggar. Det ger rummet en annan dimension. Mörkast neråt är det vanligaste! Men det kul att experimentera!
Köper man ett massivt furugolv tillexempel som man vill måla kan man ju måla över det igen om det ser konstigt ut! Vi har använt Jotuns golvfärg. Den är väldigt tålig och lättmålad.
Vi har lagt in strukturborstat vitpigmenterat furugolv i vårt kök (och även inre hall uppe och nere). Vi har två små barn. Nedanför diskbänken och kring matbordet och spisen syns fläckar ganska lätt och golvet blir efter ett tag lite gråare i färgen.
Vi rengör det med vitpigmenterad såpa som man skurar in med rotborste och torkar av med trasa. Skura gör vi ca var tredje månad. Golvet blir verkligen som nytt igen efter skurning så det är jättebra. Damm syns ju fortare på ljusa golv än tex ekgolv, som ju är lite mitt emellan, men det tycker inte jag gör något. Det är ju lätt att dra av med dammsugaren. Enstaka fläckar tar vi bort när man märker dom.
I sommarstugan har vi plankgolv i massiv furu, som vi har täckmålat i ljusgrått. Dammet syns inte (damm är ju grått) men däremot syns annat smuts ganska väl, men det är väldigt lätt att rengöra. Det blir ganska lätt märken i golvet men det tycker vi bara är snyggt.
Personligen tycker jag det är snyggt när det ser lite "ruff" ut. Vi kommer nog att lägga in likadant i andra bostaden men vill då måla det vitt!
Ah tack för svar! Ingen som har bilder?
Jag har haft ask (alltså inte riktig ask, utan click-golv), väldigt ljust träslag. Det var väldigt fint - men allt syntes; hårstrån (ja, även blonda!), damm etc. Orkade ha det så i två år, tills jag gav upp och flyttade.
Jag har en bild på vårt målade trägolv. Kolla i mitt galleri.
Skulle varmt rekommendera att lägga det i sovrum. Vi har vårt överallt förutom badrum, hall och kök. Vi har dessutom hund och visst blir det lite märken men vill man ha ett helt flawless golv hade jag nog rekommenderat laminatgolv.
.... men som några andra säger så syns skiten ganske lätt.
Åh va fint! tack för svar å bilder!
Jag måste bara tipsa om att Alloc har ett laminatgolv nu som heter "Furu lutad". Det ser jättefint ut och är ju hållbarare än riktigt trä. Det blir väl i och för sig lite kallare att gå på, men jag tror att jag skulle lagt det i kök och hall om det funnits när vi lade in vårt golv.